Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterpelargonerspeciella-krukväxter
Läst 4187 ggr
ms-mee
1

Engelsk pelargon - Stickling

Jag tog sticklingar från min Pelargon i somras. Satt dom i vatten men dom får inga rötter. Varför inte? :S Satt även en i jord men den dog direkt. 
Dom i vatten är jättefina. Vissa blad blev gula men de tog jag bort direkt, nu är de gröna och fina.
Men, dom har stått i vatten flera veckor. Hur lång tid tar det för den att få rötter?

(Hade ingen aning om vilken grupp jag skulle lägga den i så det är bara att flytta)

//Helene

Medarbetare på Days Of Our Lives

Bjornen
0

Engelsk pelargon är den typ av pelargon som är svårast att få rötter på. För att lättare få rötter bör snittet vara precis nedanför ett blad och det samt ev. några flera blad innan det sätts i kruka eller ivatten. Om de sätts i kruka bör jorden vara lagom fuktig och gärna sandblandad. Man bör sätta en plastpåse över krukan så att det är ständigt fuktigt.

ms-mee
1

Okej. Ja, jag snittade precis under bladen iaf. Men då är det alltså bara att vänta och se? Antingen så blir det något eller inte :) 
Så länge dom är gröna ger jag inte upp hoppet om dom :) Tack!

//Helene

Medarbetare på Days Of Our Lives

Diana61
1

Det kan hjälpa med att ha en plastpåse över för att hålla fukten inne. Bryt av blompinnar och tryck ned i jorden och trä plastpåsen over så att plasten ej nuddag skottet och börjar mögla.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4