Dags att sätta igång...
Hej! Då jag tyvärr inte kom igång med trädgården förra året så ska jag komma igång i år ist..=) Det är ingen jätte yta direkt utan väldigt liten… Men men, det är så att jag har skrivit en inköpslista och jag skulle vilja höra om ni har någon erfarenhet av dessa växter:
Ormöga
Citronmeliss
Ros; 'The Fairy' (2 st)
Ros; 'Peace' (2 st)
Rabarber 'Elmblitz'
Jordgubbar 'Corona' (3 st)
/Amanda

Ormögat antar att jag du ska ha som marktäckande skuggväxt och citronmelissen som krydda. Lättskötta båda och sprider sig.
Om du vill ha Rosor som doftar och blommar länge skulle jag vilja rekommendera antingen Rose de Rescht eller Madame Boll. Blir små buskar och är friska och blommar om och om igen. Båda är härdiga upp till zon 5.

Ja "Rose de Recht" rekomenderar jag å det varmaste med, frisk och lättodlad. Vilken doft sen!! "The Fairy" är en söt liten marktäckande ros inte dum den alls…
En annan ros som jag oxå vill rekomendera är "Leonardo da Vinci", växer ganska upprätt med fyllda blommor, blommar länge, ingen jättedoft men det uppvägs av blommans skönhet…
Ormöga är utmärkt marktäckare, blommar tidigt och sprider sig villigt utan att bli aggressiv.

Rabarber Elmblitz är visst den rabarber som har den lägsta halten av oxalsyra. Är säkert alldeles utmärkt. Jag har en gammal ärvd planta som jag inte vet namnet på. Säkert har den för hög syrehalt men är god.
Om du har mycket liten yta kanske du ska tänka dig en smultronsort som passar att klättra på en spaljé?
Ormöga är något jag skall inskaffa när jag snubblar över den någonstans.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4
Ormöga är en fin vårblomande växt som liknar förgätmigej. Blommar villigt och förökar sig med måtta. Bra marktäckare.
Rosen The Fairy blir inte så hög men blommar villigt med små klasar av ljuvliga rosa blombuketter.
Jag bor i zon 3 bör kanske tilläggas. Ormöga har jag tänkt att ha mellan två buskar norsk spirea där marken är helt kal…
Citronmeliss ska jag som #1# antar, som krydda. Dock har jag hört att den väldigt lätt tar över rabatten, stämmer det?
The Fairy har jag tänkt att ha på en plats där det är halvskugga, som täckare..:)
Fredsrosen (Peace) har jag tänkt att sätta i full sol, det är min absoluta favoritros pga färgen=)
Rabarbern har jag hört är den sort med lägst halt oxalsyra och väldigt god lite sötare smak;)
#1&3 Jag gillar faktiskt inte rosa Rosor, men dom var rätt så söta:) Dock så föredrar jag som sagt gula och röda:) Ärligt talat så har vi inte någon lämplig plats för en spalje för i så fall så skulle jag ha klätterrosor där=)
Idag sådde jag ettåringar, Atlasblommor samt flytta en gammal perenn (jag tror att det var en riddarsporre eller blåklint) från en kruka till en liten rabatt:) Det är dock inte säkert att den överlever då den såg brun och trist ut =(
/Amanda
Men blää, jag upptäckte idag att The Fairy är ju ROSA!
Jag undrar vilken det är jag nu har gått och funderat på…
Jag har köpt tre Rosor redan fast jag lovat att inte köpa något i år när jag är nyinflyttad. Det finns så vitt jag förstår inte en ros på min nya tomt och det går inte att vara utan ett helt år.
Jag köpte Rose de Recht (den har jag alltid haft och den är underbar) Louise de Odier (för att den jag hade på landet blev så enormt stor och vi bor 3km därifrån) och New Dawn till en blivande spalje… Den hade vi också i gamla radhuset. Än så länge är det inte grävt, men det är väl bara att sätta igång. Det saknas några till som jag absolut vill ha. Främst Alba Maxima och GerbeRosa också favoriter.
Mme Boll är väl den jag kallar Comte Chambord? Den har jag letat och inte hittat.
I övrigt kommer det upp väldigt mycket lökar och en del tidiga perenner, en hel del gullvivor blommar redan.
Numer pensionär i Nynäshamn

#7 Det finns flera varianter av Fairy. Pink the Fairy är mörkt rosa och The Fairy ljusrosa. Det finns större urval om man handlar från plantskolor på nätet som Cedergrens, Flora Linnea, Rosenposten m fl.
#8 Ja, Comte de Chambord och Mme Boll är samma ros.