Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettträdgårdsarbete-i-största-allmänhet
Läst 2786 ggr
Linnea
0

Oanvändbart utrymme?

På vår tomt har vi ett förråd som står med långsidan en knapp meter från tomtgränsen. Framtill förrådet står en häck så från det hållet kommer man inte åt den där metern brevid förrådet. På andra sidan bygget står just nu en gammal åkvagn som väntar på renovering. tar man sig förbi den lilla lönnen och alla nässlor så kommer man ut i utrymmet bakom förrådet. Halva biten kan grannnen se, resten täcks av han garage så där är som två väggar. Vad kan man använda denna överblivna del till? Har tänkt sätta en kompost där lönnen står (inge stort träd men det måste bort) men resten av utrymmet?

Har ju en liten tomt så man vill ju helst utnyttja allt.

Skynda långsamt så går det fortare.

mariatingsund
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ett klätterträd kanske typ päron där det är ljust, om vädersträcken är rätt. Men om det finns utskjutande tak, då måste du se till att det får regnvatten. Du borde nog inte sätta kompost intill grannen direkt, det kan ju leda till att bli ovänner…

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Linnea
0

Han har sitt garage vid tomtgränsen där komposten ska vara så det är inget han ser.

Det står i väster, går det med ett träd då?

mariatingsund
0

Han ser kanske inte, men t.ex. sniglar älskar kompost, även mördarsniglar… och en del andra kryp. Jag vet inte var du bor, du kanske ska fråga hos din närmaste trädgårdsmästeri vad de tycker om träd.

Linnea
0

Min andra granne har kompost precis där redan..

mariatingsund
0

OK, men har du någon trädgårdsmästeri i din närhet där du kan få råd vilka växter överlever just där? Min granne har satt klematis på sin garagevägg, men jag tycker det är roligare med ett träd som man kan spaljera och stoppa frukten i munnen :-)

Linnea
0

Nej inte direkt, dock börjar jag på trädgårdsingenjörsprogrammet idag..

Det blir ju inget där än på ett tag iallafall men som du säger, det låter roligare med päronträd eller nåt. Björnbär kanske? Får kolla upp detta.

Lill-Kisse
0

Med en byggnad en knapp meter från grannens tomt blir det svårt att ha bärbuskar eller kompost. Båda kräver att man kan komma till runt om och grannen kanske inte gillar att man trampar in på hans/hennes tomt. Bristen på sol samtidigt med mycket regnvatten från taket talar också emot växter på en sådan plats.

I stället kan man göra en praktisk avställningsyta. Gräv bort all växtlighet och lägg ut ett tjockt lager grus. Förvara skottkärra, vattentunna, stora krukor, säckar med jord, gödsel etc där. Sätt upp krokar på väggen att hänga upp stege eller några redskap på.

Linnea
0

#7 Det hade man kunnat göra!

Lill-Kisse
0

Så gjorde jag själv och är väldigt nöjd med att slippa se alla dessa saker framme på tomten. Nu är de prydligt samlade på en plats, men lätt åtkomliga. Dessutom är det helt fritt från ogräs att kämpa med på den sidan av förrådet, som i sin tur rymmer mindre skrymmande saker.