Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterrabatterperennerannueller
Läst 2957 ggr
anki1
0

Ingen blomma på dahliorna.

Jag köpte i våras 2 dahlior på trädgårdsmässan i våras. Dom satte i kruka i april, med krukorna omlindade med bubbelplas mot kylan min balkong är inglasad. de tog sig bra, och jag satte ut dom i min rabbat i juni tror jag. Den ena har vuxit bra men den andra Little Robert är inte högre än ett par dm ingen av dom har satt någon knopp. Sorken härjar i den rabbaten har jag märkt. Om det är därför do inte blommar vet jag ju inte.  Men har jag dom åter i kruka på balkongen. Få se om de går i knopp då om de hinner blomma nåt nnan de måste upp för vinter förvaring. den stora som vuxit mest tror jag heter nåt med "paul" namnskylten har försvunnit. Jag tror att det är en popom dahlia rosablommande skulle den va.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

[Asta]
0

Jag kan inte så mycket om dahlior, men har lyckats hålla liv inågra knölar några år i rad nu. I år har dock alla utom en blommat sämre än tidigare år, så jag vet inte om det kan vara så att sommaren inte varit optimal för alla sorter. Mina pelargoner och fuchsior har inte heller trivts den här sommaren.

Bjornen
1

En vanlig orsak att dahlior blommar sent är att de har det för bra med fet jord, vilket gör att de bara växer.

I ditt fall kan jag tänka mig att knölarna var för små för att blomma första året. Nya sorter säljs ibland för tidigt och är inte tillräckligt utvecklade för att ge blomning.

anki1
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ja det kn nog vara så att tidigt inköp. och småknölar. Jorden är lerjord förbättrad med sk köpejord ocj vår egen kompostjord.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk