Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettervilda-växterogräs
Läst 8076 ggr
MaMaMade
2006-06-20 22:21
2

Våtarv!

Fullkomligt *drunknar* i eländet!

Trädgården ligger på gammal åkermark o vi har åkrar runtomkring huset. Har fullt m allt möjligt ogräs i trädgårdslandet men våtarven är värst! Det andra går att rycka upp men ni vet ju hur det är m salladseländet! Man kanske skulle hägna in ett år o låta en flock hönor gå där…men jag vill ju odla grönsaker varje år ju!!!

Ngt bra tips? Lite går an men vi reser en hel del o är vi borta under röten så drunknar (o möglar) jordgubbarna i arven när vi kommer hem. :(

Bruzapetra
2006-06-20 22:23
0

Vad är våtarv för nåt? Jag har aldrig en hört namnet!

Christina
2006-06-20 22:31
2

#1 Här är info om våtarv.  Har tyvärr också varit med om att den tar över hela kökslandet. Täckning lär vara det enda som fungerar, men jag svär och rensar.

kickboard
2006-06-21 11:04
0

Regniga somrar är den verkligen ett gissel, men det går ju med handkraft för rötterna är ju inte stora. Men då det finns mycket av den blir det jobbigt.

kjersti
2006-06-21 21:48
0

Här är en till som försöker få bort så mycket som det går . Viktigt att det inte blommar och sprider ÄNNU mer frö.

Sol-
2006-06-22 00:45
0

**

NATAGRÄS eller VÅTARV är ett, 8-15 cm högt ogräs, med små, vita blommor. Plockas tidigt, helst före blommorna slagit ut. Vid tillagning krymper växten ihop, så det behövs mycket av växten för en middag.

SOPPA: Koka 2 nävar natagräs och 2 tunnt skivade potatis mjuka i lite mjölk. Mosa och tillsätt resten av mjölken(1L). Koka upp och krydda. (Salt, peppar, socker) Servering: Smörstekta brödkrutonger

**

STUVNING: Skölj natagräset noggrant Badda i 1 msk matfett tills natagräset är mjukt. Tillsätt salt, peppar, kryddkrasse, servera till stekt fisk.

Använd fantasin och ät upp ogräset, så blir det till någon nytta! Flört

Christina
2006-06-22 11:59
0

Hmm - har du testat och är det hyfsat gott? Försökt bjuda familjen på lättstuvad kirskål, men det har aldrig blivit någon succé. Kanske fel på receptet. Men visst är det mycket lättare att komma sams med ogräs och sniglar m m om man ser dem som en tillgång!

kjersti
2006-06-22 12:32
0

Skall försöka se om jag kan testa detta!

Sol-
2006-06-22 13:43
0

Hm, måste faktiskt erkänna att jag inte provat, men nässlor är gott och så använder jag dem till att göra gödselvatten.

kjersti
2006-06-28 00:24
0

Håller på att testa… Får se om jag kan återkomma…Skrattande.

Luktar gott… NU kommer nog snart min provsmakare…

Christina
2006-06-28 11:05
0

Kjersti - hur gick det? Blev det någon succé?

kjersti
2006-06-28 11:59
0

Jajamensan..

Det blev riktigt gott! Kan rekomenderas! Fast jag kallade min rätt trädgårdssoppa eller örtasoppa. Rejält med nate väl sköljd och några hackade  och skivade potatisar salt och en skvätt grädde.Fast mjölk från början. Mängden mjölk gjorde att det blev soppa. En vitlöksklyfta fick koka med. Lite  färsk oregano från trädgården  mot slutet. Vitpeppar lite.. Eftersom det var nypotatis fick de vara omosade.Har inte gjort  brödkrutonger på evigheter. Använde ett grövre lantbröd med linfrö (Icas) till krutongerna.Jättegott blev det.

Grytan var tom efter måltidenSkrattande.

Nässelsoppa gjorde jag i våras. gott gott..

Sol-
2006-06-28 14:16
0

Jättekul att höra, bra att man kan ha nytta av något som brukar ses som elände!

Christina
2006-06-28 18:26
0

'Trädgårdssoppa' låter riktigt gott och beskrivningen också. Den vill jag testa.

Har du läst Kulla-Gulla-böckerna? När jag läste dem som barn  fantiserade jag om hungersnöd och att jag då skulle samla vilda växter och rötter. Precis som hon fick lära sig av den kloka gubben i skogen. Minns du?

kjersti
2006-06-28 18:48
0

Visst har jag läst Kulla-Gulla och fantiserat om just rötter. Men det är bara morötter som jag dragit upp . och inte  i egen odling på länge. Morötterna  vill sig inte riktigt…Håller frenetiskt på med att försöka bli av med pepparrot i växthuset… Nja inte så frenetiskt. Gräver lite när bladen kommer upp. Passar då på ibland att ta in lite och ha till fisken… Ha, där var ju en rot till….Skrattande

kjersti
2007-04-25 00:49
0

Dags för våtarven igen. Men nu som sallad !!!!

En rejäl bunte som inte gått i blom till sallad. Finklippt med nyskördad gräslök och oregano blandat med svarta bönor vinäger olja lite salt och kryddor. Även de skeptiska åt…Kan verkligen rekomenderas.

Christina
2007-04-25 00:53
0

Tack för att du påminde mig Kjersti. Det här hade jag alldeles glömt bort. Passar bra nu när jag ska snygga till i kökslanden innan sådd.

Bjornen
2007-04-25 08:18
0

Vänta med sådden och låt ogräset gro först. Hacka genom landet och låt ytan torka , då är det mycket lättare att hålla bort ogräset. Alla ogräs gror tidigare än våra kulturväxter eftersom de är van med klimatet. Se efter att de inte fröar. Våtarv gror även under vintern.

Bjornen
2007-04-25 21:21
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer en bild på våtarv eller som vi säger vatt-tôrvâ när de är några dagar gamla.

Christina
2007-04-25 21:24
0

Väntar så gärna. Rensar vidare i mina rabatter så länge. I år har tandroten spridit sig väldeliga, men den tycker jag är rätt söt när den blommar och roten är så liten, så den får stå. Har nog att göra med lokor, maskros, revsmörblomma och kvickrot.