Giftiga växter, finns det?
Hej,
Har inga frågor om trådgård, men lite speciella växter (hoppas gruppen blev rätt, har aldrig varit härinne tidigare). Hoppas det är okej? Skulle behöva någon som kunde mer än jag i detta ämne.
Finns det någon giftig blomma, buske, träd (växt över huvud taget) som är farlig genom att bara andas vid dem? Eller om man får det på huden? Vad händer? Helst hallicinationer eller liknande (haha, tro inte att jag ska droga någon eller så, jag skriver och behöver vissa förklaringar bara).
Snälla, behöver eran hjälp.

Fototoxiska (växtsaft tillsammans med sol kan ge utslag och sår) växter är sibirisk jättebjörnloka, Mose brinnande buske samt hos mycket känsliga personer vår vilda björnloka.
Giftsumak är också fototoxisk samt rök från brinnande ved av den kan vara giftig. Jag verkar dock inte reagera när tar på växten.
Idegran kan ge starka förgiftningar. Der gäller även om får i sig sågspån från trädet. Hela växten är giftig för människor utom fruktköttet på bäret. Dock får inte den relativt stora kärnan tuggas sönder. Extremt giftig för hästar. Rådjur äter dock av dem utan att skadas.
I övrigt finns många giftiga växter. Men mycket giftiga växter som är livsfarlig att förtära är inte så många. Några exempel är stormhatt, riddarsporre och tibast.
Bland svampar finns det flera mycket giftiga som angriper kroppens inre organ och döden inträffar efter flera dagar. När symtomen visar sig är det oftast för sent att göra något. Mindre giftiga svampar ger magplågor och oftast kommer det upp igen och den drabbade mår bra igen efter några dagar.
Detta är bara växter som kan växa i vårt land. I sydligare länder finns många flera som jag inte har så stor kunskap om. Däremot har jag böcker som behandlar även dessa.