Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterohyraskadedjursjukdomar
Läst 5122 ggr
Sussi
0

Kris! Vandaliserande ekorre!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Satt vid datorn när jag ser en ekorre komma skuttande i syrenhäcken.

Ser till min fasa att den börjar riva bort barken från syrenen och bärde sedan iväg med det? Vad ska den med barken till?
Kan man hindra att den kommer och skalar bort barken från syrenen på nåt vis? Var ut och kollade och flera grenar börjar torka bort och dö som blivit skalade av ekorren, har inte märkt detta tidigare.

Syrenen utgör en viktig roll i trädgården som skyddar mot vägen och hindra förbipasserare att glo in rakt på gården, därför är det viktigt att häcken hålls frisk o kry.

Ekorrar är inte så oskyldiga som de ser ut.

Christina
0

Ojoj - och så visar du samtidigt en så gullig bild på de små rackarna. Kanske lägga ett nät över eller lägga ut någon alternativ föda. En påse nötter?

Bjornen
0

Det är ganska säkert att barken används som bomaterial.

Christina
0

Förslag på annat byggmaterial då? Den bygger av ris och kvistar om den inte har hittat en hålighet.

Trist om du får din fina häck fördärvad.

Bjornen
0

Hundhår, fårull annat tunt textilmaterial borde vara intressant istället.

Christina
0

Jag har haft lust anmäla mina fåglar för djurskyddsombudsmannen. De plockar glasull från taktätningen till fågelbona. Kan det vara något för fågelungarna att ligga på?

Sussi
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hm, jag visste inte att ekorrar bygger bo Generad

men jag har nu sett att den har sitt bo i en närbelägen gran.så det är väldigt nära för den att komma och plocka bark till boet. Men med tanke på all bark den redan plockat så tycker man att boet vore snart färdigt. Har inte sett den idag men ser jag den en gång till så då jäklar.

Kanske lägga lite byggnadsmaterial under granen? Skrattande

Christina
0

Ja det vore väl skönt för den att slippa transporten?

Nore
0

Har du en katt? kamma den o häng upp katthårs tussar i buskarna,det är nämligen så att katten jagar gärna ekorren. Du skall se att det ger resultat nästan på en gång.         NORE

Sussi
0

Tyvärr ingen katt.

Men jag har inte sett monstret nu sen jag skrev, den har kanske plockat färdigt nu, så ser de ut av syrenhäcken att döma.

Bjornen
0

Boet är väl klart.