Sommarcypress!
Har kommit hem från min vecka på Lanzarote (som var helt underbar!) och med mig ner hade jag nya "Allt om trädgård", läste en artikel om Sommarcypress och känner att sån måste jag bara så! Nu är jag lite nyfiken, någon här som sått sommarcypress innan? Den verkar ju jätteläcker och lär skifta fint i höstfärger innan den vissnar ner.

Nix - aldrig haft den men kollade upp den nu när du berättat om den. Verkar intressant.

Ja, den kan bli en himla fin liten häck runt mitt växthus…
Jag försökte mig på att så sommarcypress för ca:20 år sedan men misslyckades med dom, men jag kan ju prova igen för de är otroligt vackra.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4
Hej!
Jag brukade så dessa med ytterst pyttelite jord över och med undervärme. Då grodde dom fint.
Prova så får du se att det nog gror hos dig också.
Lycka till
Karin i Marum
Karin, då betyder det att jag först måste köpa ett drivhus med undervärme. Vad kostar dom? Jag är arbetslös så varje krona är viktig för mig numera.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4
Nej du måste inte köpa ett växthus med undervärme. Lagom groningstemp för sommarcypress är runt +20C och fröerna ska inte täckas överhuvudtaget de är ljusgroende. Ställ sådden ljust men ej i gassande solljus någonstans där det är något varmare än +20, jorden har något lägre temperatur än luften runtomkring. Du behöver inga avancerade saker överhuvudtaget det gå bra med en gammal rengjord smörbytta, glassburk el. dyl med såjord i (gör dräneringshål i botten), vattna såjorden och strössla ut fröerna glest på ytan och sätt plast över mer komplicerat behöver man inte göra det.
Det brukar ta max ett par veckor för fröerna att gro.
Underbart Åsa! Då skall jag göra det för jag har en påse med dom men har ej vågat mig på det ännu. Skall se om jag kan smyga in en bytta någonstans utan att min man blir sjötokig ;-)
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Jaha, då är det bara att så alltså, precis som vanligt. Jag har ju golvvärme i badrummet men där är inte så ljust förstås men jag har en perfekt fönsterkram i köket eller kanske i tv-rummet där det inte gasande sol. Hmm.. Nåja påsen med frö är inköpta idag så det är bara att kavla upp ärmarna och ge sig på det med dödsförakt!!
Jag sår mina idag Diana så det ska bli spännande och se hur det går för dig och dina frö!
Humlan, jag hann ej så igår men jag skall göra det idag.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Du jag sådde igår och idag när jag kom hem från ett möte så kikade jag i mina byttor och se! Sommarcypressen har börjat sticka ut lite ur sina frökapslar!!
Imorgon kommer dom nog upp ännu mer, nu ser man dom inte om man inte tittar riktigt noga men nog är där liv i de små fröna!!
VA! gror dom efter ett dygn?? Häftigt.
Jag har fortfarande ej sått mina men jag köpte mer jord. Saken är att jag har folk hemma som installerar en pelletsbrännare som skullr ta en dag och nu är det dag tre…. suck + att jag fick trevligt besök igår så jag har ej fått tid till att så dom, men om dessa två herrar som nu river ned oljetanken blir klara innan dagen är över, så skall jag nog få tid att så fröa. Håll tummarna.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4
Jag sådde mina igår och nu har dom redan börjat röra på sig. Helt otroligt!! JAg hoppas verkligen att jag får fina exemplar denna gång för OJ vad vakert det kommer att bli i höst när den skiftar i färgen.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Visst är där bra krut i de små liven Diana? Det är roligt att så när det händer nåt fort!
Humlan, jag håller helt med dig! Nu hoppas jag bara att de överlever och blir stora och fina så att jag kan plantera ut dom.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Ja, helst ska de små liven överleva med. Men mina ser fina ut måste jag säga. De växer så det knakar!
Falskt alarm angående mina cypresser. Ingenting kommer upp och det blir mögel på jorden. Jag luftar och luftar skrapar bort möglet. Har börjat om och sått igen men inget. Precis som när jag gjorde det första gången för så många år sedan. Dom vill ej gro??
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Sommarcypress brukar gro fint efter en vecka eller drygt detta. Gror bra i hög temperatur. Fröet får inte vara för gammalt då gror det inte alls.

Mina cypresser ser fina ut. Undras om man ska toppa dom, någon som vet?

Jag har aldrig toppat sommarcypress och jag tror att de kan bli onödigt låga då, men jag vet inte. Du kan ju prova md någon så får vi veta om det blir bra resultat.

Ja, men då gör jag det, så får vi se skillnaden senare i sommar!!
Så varför misslyckas jag då? Påsen är nyinköpt! OCh de är ljusgroende så jag täcker dom inte helt. Dom ståri det varmaste fönstret med locket på, men inget händer??
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Det kan hända att groningen blir bättre utan täckning men nog gror sommarcypress fast fröna är övertäckta. Tyvärr är det inte ovanligt att även nyinköpta fröna är gamla eller behandlade på fel sätt. Sommarcypress har ingen större marknad och det innebär ökad risk för dåligt hanterade frön. De är känsliga för mögel under hösten och kan kanske även drabbas av mögel vid sådd. Med tanke på dålig täckning av fröet är torka den troligaste orsaken att fröna inte har grott. Fröna måste hållas vid jämn fuktighet men inte för fuktigt särskilt vid mulet väder.
Torrt är det inte snarare för blött. Så jag vädrar under dagarna och har lockat av en stund. Nu har jag inte vattnat på evigheter och det är lika fuktigt fortfarande och inget händer. SUCK! Cypressen gillar inte mig 
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Det händer en del av mina krukor också. Jag vattnar med en slang med stril lite överallt i växthuset och ser idag att en del krukor har grön mossmögelyta. Tur att solen kommer nu så de får torka upp. Det är så besvärligt att vattna de olika krukorna individuellt, men det är nog ett måste.