Startgroparna för växthus
Jag är i startgroparna för att beställa ett äxthus och har några frågor till er som redan har.
Den automatiska fönsteröppnaren, hur fungerar den? El, batterier ??
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

En vaxmassa som utvidgas i värme gör att fönstren åker upp.
Vad smart! Tack Christina!
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Nu är kvällarna långa och ljusa så du behöver inte tänka på belysning heller. Så skippa elindragning tills den behövs. Den utrustning som består av lösa aluminiumhyllor är bra dock, men vill du börja lite anspråkslöst så tag vad du haver av gamla trähyllor tills vidare.
Det jag uppskattar mest i mitt växthus är det rinnande vattnet, som är sommarvatten direkt från sjön. På vintern klarar jag mig utan.
Jag har planer på att köpa några av de trådhyllorna som dom har som man sedan bara kan fälla ned när de ej behövs och då har man fulla ytor för tomatplantorna. Vatten är en sak som jag har funderongar jag med på att få närmare och jag kommer nog att lösa det på ett eller annat sätt :-)
Ventilation är ju en viktig del så jag kommer kanske att satsa på ett jalusifönster men vi får se, för det kostar 519:- så jag kanske spenderar dom pengarna på annat istället.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Grattis Diana! Vilken storlek blev det? Trots att alla talar om att det aldrig kan bli FÖR stort, så tycker jag nog att min 'friggebod' om 9,99 kvm känns rätt rymlig och räcker bra för våra behov. Men vi har den inte som ett mysrum utan bara för växter. Det är möjligen en period då jag just omskolat plantorna och innan de kan planteras ut som det kan bli litet trångt. Men det tycker jag är mysigt och står ofta där och beundrar mitt eget arbete :)

Jag har trådhyllorna och kan varmt rekomendera dom. Jättesmidiga när man behöver mer plats.
Växthuset är beställt och planeras komma nästa fredag. Jag köpte Juliana compact 6.5 kvm med glas. 2st aoutomatiska fönsteröppnare och två trådhyllor Vippo, en 28cmx121 och en 38cmx121. Till detta fick jag gratis en automatisk bevattningssystem för 550:- !! Man tackar!!
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Va fint att du fick bevattningssystem också. Skulle vara roligt att ha. Då kommer du alltså att dra in vattenledning till växthuset?
Kommer du att visa oss steg för steg hur ni monterar? Kan vara roligt att ha i artikelarkivet.
Jag kommer inte att dra in vatten då den kommer att stå så nära garaget där vi har kranen och då är det bara att dra ut slangen. Bevattningen fungerar även om man har en tunna dom står 1m över bevattnings pumpen, så jag skall satsa på den varianten.
Självklart kommer jag att visa bilder Christina ;-) Du vet ju hur jag är FOTA, FOTA, FOTA!! Jag fotograferar allt som händer i trädgården. Skall uppdatera idag med med nya bilder, så det kommer….
Jag kommer inte att gjuta golv eller liknande för detta lilla växthus utan vi kommer att ha en gång i mitten av betongplattor och sedan nyttja jorden direkt i marken inne i huset. Min man skall ha sina tomater där.
Nu skall jag bara dricka mitt té och så bär det av ut till trädgården för att jobba vidare på grönsakslandet som legat i vila under ett antal regninga och kalla dagar. Men nu lyser solen!!
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Precis nu kom solen fram hos mig också - så jag lämnar datorn och går UT!!!!