Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterrabatterperennerannueller
Läst 1596 ggr
Bjornen
0

Gissa växt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer en svår bild att gissa på.

Christina
0

Inga gissningar hittills?

Bjornen
0

En ny naturligare bild. Den föregående har blivit lite speciell med ett fäste av ekollon som råkat hamna mitt i centrum.

kickboard
0

Det ser ut som en pion.

beda_stina
0

pion eller rabarber

PaulaW
0

Rabarber?

Bjornen
0

Ännu inget rätt svar. Men växten är inte så vanlig men släktingar finns rätt vanlig trädgårdar. Släktingarna som odlas i trädgårdarna har gula blommor, men just den här storväxt arten har röda blommor.

Christina
0

Går bet - antagligen säger vi 'jamenvisst ja' när vi får rätta svaret.

Alberta
0

Jag gissar friskt  ….. kungslilja?

Alberta
0

Jag skrev något jag inte menade. Det jag menade var Kejsarkrona och inget annat.

Bjornen
0

Här kommer en släkting.

Lillianna
0

Släktingen såg ut som en Euphorbia.

~ Lillianna ~

Diana61
0

Ingen aning!Fundersam

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

PaulaW
0

Nja, lila av någotslag?

Bjornen
0

Det verkar vara en svår växt att gissa på. Det är ingen direkt vanlig trädgårdsväxt. Jag hittade ingen bild på den som blommande. Men det är eldtörel (Euphorbia grifftii). Liknar mest den vilda kärrtöreln. Bild 10 är en suddig bild på vårtöreln.

PaulaW
0

Generad

Jag är ingen kännare av växtriket så… Men det var kul att vara med i gissningsleken och fudera i alla fall…

Christina
0

Då hade Lilianna delvis rätt med en variant av Euphorbia.

Stämmer det att Eldtörel får fina lysande röda höstfärger i bladen?

Själv har jag ogräset revormstörel i ett par rabatter och låter det stå kvar, eftersom jag tycker det är minst lika snyggt som daggkåpa. Tycker inte heller att det sprider så förskräckligt att jag behöver rensa bort det av den anledningen.

Bjornen
0

Det är väl ingen större skillnad på bladen under sommaren än hösten. Däremot är stjälkarna röda och likaså blommorna och högblad som har en fin orangeröd färg. Gulltöreln däremot får röda blad på hösten. Sedan finns det flera olika rödbladiga varianter bl.a. mandeltörel och vårtörel.

Revormstörel är ju bara ettårig så den kan man lätt ränsa bort om man vill.

Christina
0

Aha - trodde just eldtöreln hade röda höstblad.