Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketter: växthusuterumvinterträdgård
Läst 2782 ggr
Sheena
0

Tomater som fortfarande är gröna..

Har massa tomater i ett skruttigt, någorlunda felplacerat växthus.. Plantorna är stora och fina, och det har blivit massor av tomat-"kartar" (eller vad det kallas) MEN alla är fortfarande små och gröna.

Borde de inte börjat mogna såhär dags? Är väl sol och värme som behövs för mognaden, och det finns det ju inte allt för mycket av nu tyvärr..

Kan man plocka av dom ändå o låta´dom mogna inne på ngt vis, även om de blir små eller är de att anse som förstörda?

Lojs
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag har samma problem, har mest tänkt att man får ge upp. :(

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Bjornen
0

Någorlunda stor kart kan eftermogna inomhus, men deras arom blir förstås mycket bättre om de får mogna på plantorna. Tag bort blad så att frukterna nås av solen när den visar sig.

Mindre kart används lämpligen som syltade.

Sheena
0

Ehh.. hur syltar man tomater?? Obestämd

Lika bra att fråga om alltihop här nu då, vill ju kunna göra något av det som ändå har kommit fram trots mina bristfälliga kunskaper om tomater.. hihi..

Bjornen
0

Koka tomaterna mjuka och lägg in dem i en lag av ättika och socker samt ev. kryddor.

hus-musen
0

syltade tomater, tomatmarmelad, salsa mm kan man göra med gröna tomaterGlad

Qui dormit, non peccat

mariatingsund
1

stekta gröna tomater… och jag har lagt in dem i en glasburk, kokade vatten med lök, salt, socker, tillsatt ättika och hällde över. De blev så goda så jag åt upp en hel burk på en gång utan vidare.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Sheena
0

Låter ju inte dumt alls alla dessaa recept. Skrattande

Men, hur länge ska man våga låta dem sitta kvar i växthuset tro? Ska man hoppas på nån mer solvecka eller blir de förstörda av att sitta där för länge, lika bra o plocka ner allt nu kanske? Hur skulle ni ha gjort?

mariatingsund
0

Det blir säkert några fina soliga dagar men sommarvärmen uteblir så jag plockade mina i alla fall.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

hus-musen
0

Jag hade flyttat in dem nu snart, har du planterat så du kan bära in hela plantan? Annars så plocka dem, visst kan det komma några fina dagar till, men det är ju inte särskilt varmt på nätterna längre.

Qui dormit, non peccat

Sheena
0

#9 Nä de står direkt i backen.

Får nog bli att gå ut och plocka lite tomater sen då. tack för alla svar. Skrattande

kickboard
0

Du kan skära av och ta in hela plantan och hänga den upp och ner i en veranda till exempel. Tomaterna mognar småningom om de inte är pyttesmå kartar.