Ny gissning
Ännu en perenn växt att gissa på. Just denna art är ovanlig som odlad men flera nästående arter förekommer i många trädgårdar. I detta stadie är det omöjligt att skilja de olika arterna. Ytterligare åtminstone en art med gula blomor i släktet är dock helt annorlunda. Denna är nog ännu ovanligare som odlade i trädgårdarna.

Snälla ge oss fler ledtrådar !

Jag får väl ge ytterligare någon ledtråd. Oftast blåa blommor men de finns i nyanser vit, ljusblå, mörkblå, lila och rosa.

Påminner lite om mina Verbascum. Då skulle den gula varianten vara Jättekungsljuset.

Jag gissar på att den första bilden är någopn slags skogsaster. Eller kanske någon Campanula/Adenophora. Kan det vara något av det???
Den andra bilden såg ut som Gurkört??
/Lillianna
~ Lillianna ~

Bilden i #4 är blåeld.
Kan den i #0 möjligen vara en Snokört?

Jamen då har väl Lilianna rätt - visst ÄR det Gurkört? Sådde en gång för att ha blommor att pynta tårtor med under sommaren. Det är många år sedan, men den kommer fortfarande upp ibland.

Den är flerårig och alltså inte gurkört.
Men visst är det vallört? Jag har inte riktigt koll på sorterna men den ser ut som den som växer vild (förvildad) häromkring. Jag tror det är den som heter Uppländsk vallört.

Nu kommer svaret.
Den allra första bilden föreställer troligen Symphytum orientalis eftersom den kommer från England och kallas där Comfrey =vallört. Den beskrivs odlad i England åtminstone i början av 1700-talet. Men det finns i och för sig flera alternativa arter som jag inte vet hur ser ut. I Sverige finns två arter samt korsningen dem emellan som blir den tredje arten. Bild 7 är den äkta vallörten (S. officinalis) som inte så vanlig i odling. Fodervallörtens blad når ner till nästa blad. Istället är fodervallörten (S. asperum) och uppländsk vallört (S. x uplandicum) mycket vanligare. Linne talade om vallört som enda art och troligen fanns bara den äkta vallörten i vårt land då. Den gulblommande heter gul vallört (S. tuberosum) är en lågväxt försommarblommande växt och odlas inte på många ställen i vårt land.
Bild 4 är den tvååriga blåelden.

Bravo AnnaO som hade rätt!