clementinträd
Hej
Jag har satt ung 10 clementinkärnor som alla har grott och de största är ung 2 dm höga nu
Ska man klippa dem så de grenar sig? Nåt tips på hur jag ska få dem att klara sig i vinter (de står inne).

De skall stå inomhus utom under sommaren då kan de stå utomhus eller helst i ett uterum. De tål inte nattfrost annat än möjligen under viloperiod. Sköt om dem som en normal krukväxt och låt dem stå soligt. Lagom vattning. De bör delas på så att en planta i varje kruka och det kan göras när de utvecklas 3-5 blad. Ev. toppning bör göras när plantorna har växt till sig. Kanske aktuellt i vår.
Som äldre plantor trivs de bra ute efter att frostrisken är förbi (avhärda först med att ställa den i skugga skyddat från vind). Efter avhärdning trivs dom i sol och värme. Och så in innan frosten kommer. Så nog kan dom stå ute längre än bara sommaren. Lite svalka på hösten gör ingen skada.
Jord med lite lägre ph som är lucker och näringsrik funkar bra. Mycket näring. Dom brukar grena sig när dom blivit äldre. Så inget man måste beskära.
Dock vill man ha buskform kan man toppa efter 10-20cm och därefter toppa alla skott efter 3-4 bladpar. Vill man ha på stam kan man toppa efter 50-150cm höjd (beronde på hur man vill ha den) och därefter bygga upp en korna.
Clementin är en hybrid så det är inte säkert att det blir samma frukt som man tog kärnorna ifrån.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Tack för svar
Hoppas de klarar vintern. Kul att de grott hitills och verkar må bra!

Det är inte lämpligt att ha dem utomhus detta år. Unga plantor vill helst ha en jämn temperatur. Till sommaren kan de mycket väl vara utomhus, men allra bäst på uterum eller liknande. Tillvänjning är viktigt att det görs försiktigt. Trots att de är värmeälskande så är nog intensivt solsken den värsta faran då den tas ut. Det är därför risk att bladen blir brända om de sätts ut i solen för snabbt. Låga nattemperaturer är heller inte bra för deras tillväxt men inte lika farligt som alltför häftigt solljus. De ska dock aldrig utsättas för nattfrost. Mycket lätt nattfrost skadar inte en själva plantan när den är väl utväxt, men blad och ev. blomning skadas. Även stark blåst är olämplig särskilt när den kommer ut.
Ta ut plantorna nästa sommar några timmar då det inte är full sol och låt dem vara ute succesivt längre och längre tid. En liknande process bör också göras under hösten och låt dem inte stå ute för länge. Regnperioder och låga nattemperaturer kan göra att de angrips av skadedjur och sjukdomar. Lagom vattning minskar risk för angrepp. Vattna dem under morgon eller förmiddag så växten inte är fuktiga under natten.
Som småplantor helst plastkrukor, men senare gärna lerkrukor. Undvik svart plastkrukor om de ska stå utomhus eller i varmt uterum under sommaren, då rötterna kan bli brända. Gärna tyngre jordar med lera. Inte för stark gödsling som ger bra grogrund för skadedjur.
Nästan alltid annorlunda frukter än du sådde, om de utvecklar frukter.
Som jag skrev äldre plantor kan man sätta ut under den frostfriaperioden efter avhärdning. Skrev ju också att dom ska in innan frosten det var ju du som skrev att dom tålde frost.
Uterum är inte alltid bäst.
Jag har numera över 30 olika citrus arter och har odlat citrus under många år och har aldrig vant dom för att vara inne, och generellt har alla mina citrusar trivs bättre i lucker och näringsrikjord med lite lägre ph. Lerjord har inte alls fungerat bra. Citrus av alla slag svarar bra på regelbunden näring fulldos under tillväxten.