Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketter: växthusuterumvinterträdgård
Läst 18743 ggr
Oskar
34

Tåliga åretruntväxter för inglasad balkong

Hej!

Har en inglasad balkong som har sol från morgon till eftermiddag. Är på jakt efter växter som klarar av att stå där året om. Det vill säga de ska klara av såväl varma sommardagar då solen ligger som kalla vinternätter. Finns det överhuvudtaget några växter som klarar detta? Kanske någon form av barrväxter/barrträd? Någon som har förslag på vad jag kan testa?

Oskar

Bjornen
2

Kaktusar och särskilt Opuntia där det finns vinterhärdiga arter. Många ökenväxter tål temperaturer under dagtid 40-50 grader varmt och minusgrader under nätterna.

mariatingsund
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

På varma hussidor har jag satt björnbär (växer 3 meter på sommaren o kan mumsa), kaprifol som doftar gott, dessa täcker inte för dagsljus på vintern men skuggar för värme på sommaren och en "vägg av thuja inte intill direkt men så den skyddar ändå. Jag har ingen bra bild på thujan, men här är ett exempel på att man kan lyckas bra om man tänker flytta växterna ifrån husväggen.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

mariatingsund
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här syns lite av thuja-väggen, och framför en rönn. Längst fram är det som jag beskrev tidigare o var med på fotot, en rönnsumak o lite smått o gott.

Oskar
0

Tackar för tipsen! Frågan är om Optuniakaktusen klarar av riktig kyla? Det kan nog bli ganska många minusgrader på balkongen. Men det kan vara värt att testa!

Och hur är det med thuja, klarar den av värme och direkt solljus?

Oskar

mariatingsund
0

Absolut, Thujan vi har har varit väldigt livskraftig, den får sol från morgon till kväll och likadant frost eftersom raden står fritt från båda sidor.

mariatingsund
0

Fast jag ser nu att jag missade, du vill ha växter I Balkong? Du kan ha thuja i kruka också, men du måsta skydda krukan med frigolit eller något så den inte råkar ut för snabba temperaturväxlingar på våren.

Bjornen
0

Vissa Opuntia-arter tål 20-30 minusgrader utan vidare, medan andra skadas vid ett fåtal minusgrader.

Oskar
0

Tack för alla tipsen! Ska testa både Optunia och Thuja!

flaxss
0

Hur kallt brukar du få på vintern ?  så man har nåt att gå efter.

Opuntia är inte lika tåliga i kruka, även den härdigaste kan dö i kruka innan det ens blivit kallt. I marken på friland däremot funkar dom bra i väldräneradjord till zon 5.

Dessutom kan det nog bli rejäla svängar på vårvintern-våren men då går det kanske vädra så det håll jämnare ?.

Thuja är också känslig för vårsolen, och bör skyddas mot det.

Annars odla i rejäla krukor och ev skydda på vårvintern och våren.

Har man plats att övervintra inne under extraljus kan man ju odla mycket roligt där under den frostfriaperioden bland annat citrus och palmer m.m.

Oskar
0

#9 Ja det är ju just detta som är problemet. Att det är svinkallt på vintern och hett på sommaren. Och stora svängningar. Och inga möjligheter att vädra eller dra ner gardiner. Dvs ganska hopplösa förutsättningar. :)

Så kanske att det är svårt att hitta något som överhuvudtaget funkar?

Oskar

Maria
0

#10 Du kan inte ha något element på balkongen som gör att det håller några plusgrader?

/Maria

mariatingsund
0

Varför vill du ha växter som tål både vinter o sommar? Vistas du där även på vintern? Kan du inte ha en vacker mobil eller något som är trevligt att titta på under vinterperiod, och på sommaren kan du ha solälskande ettåriga blommor där som växer upp snabbt och blommar rikligt? Att montera upp en rullgardin för skydd mot extra varma sommardagar kan väl inte vara så svårt eller vill du inte?

Maria
0

#12 Fast rullgardin tar väl egentligen bort bara den västa solen men värmen är kvar.

Vi har ju ett uterum som blir som en inglasad balkong och vi har satt "bamburullgardiner" på utsidan där de skyddar lite bättre för just värmen men det kan ju vara svårare om man bor i en lägenhet.

/Maria

mariatingsund
0

Det finns rullgardiner som har en reflekterande yta på utsidan som inte släpper genom värmen. Jag tror nog ändå att man kan inreda en inglasad balkong som kan bli mysigt och hemtrevligt på vinter även utan växter. Och på sommaren kanske man kan fixa så man kan vädra så det inte blir alldeles hett. Det skulle jag nog göra men Oskar får ju inget bra svar på sin fråga då. O plastväxter skulle säkert tåla klimatet men hur kul är det?

Maria
0

#14 Sådana rullgardiner får jag skaffaGlad

Jag tror ändå mest på dessa rullgardiner (som jag inte visste fanns) och en form av uppvärmning (element) på vintern för att få en någorlunda jämn värme.

/Maria

kickboard
0

Det blir nog ganska dyrt att värma en inglasad balkong med elvärme då det ju är enkla fönster som släpper in väldigt mycket kyla.

Maria
0

#16 Säkert

Jag tänkte mer på att ha element så att balkongen har några plusgrader. Inte så att den blir varm och användbar för människor utan mer så att man kan övervintra växter.

/Maria

Oskar
0

Kul att ni engagerar er! :)

Rullgardiner har jag redan. Men min inglasade balkong ligger utanför vardagsrummet och vetter mot vattnet (=fin utsikt). Så inte vill jag dra ner gardinerna inte.

Att ha elementet på öven under vintern är ju en lösning. Men antagligen blir det ganska dyrt även om jag bara vill ha upp temperaturen till över noll.

Tanken är inte så mycket att jag ska vara på balkongen på vintern och "mysa" bland växterna utan att balkongen är ganska stor och med många växter och jag vill inte ta in dessa varje vinter. Dessutom är balkongen i blickfånget från vardagsrummer och det är snyggt med växter.

Oskar