Död jord :(
Jag har en liten täppa (ren natur) där det tidigare har legat ett golv, något upphöjt av lecablock. Golvet är borta sedan ett år men jorden/marken är helt död! Ingenting har vuxit där på hela året, inte ens ogräs! det är bara jord och döda rötter (från ljung eller blåbär?)
Jag misstänker att det har sprutats ut något för att ta död på växligheten under det gamla golvet, round up? syra?
Så nu undrar jag vad jag kan göra för att hjälpa till att "läka" skadan…någon som vet?
Räcker det t.ex att lägga på nytt jordlager eller behöver det grävas ut…?

Jag misstänker att golvet kan ha varit av tryckimpregnerat virke (arsenik från kreosot ??) och detta har dödat växtligheten. I så fall kan det vara olämpligt att odla åtminstone ätbara växter.
Sannolikt är också marken mycket mager som gjort att växtligheten inte vill etablera sig.
Kan det inte vara så att all växtlighet dött i brist på ljus under golvet och om du vänder upp jorden och fräser med jordfräs nästa vår kan du så/plantera som vanligt?
Vi har haft en skrotbil stående i ett hörn på gräsmattan till mitt i sommaren och där växer heller absolut ingenting efter att vi tog bort den.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Lägg ut kompost, gräsklipp osv och se om du kan kickstarta microlivet.
Hatar cancer och älskar vårlökar.