Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettervilda-växterogräs
Läst 5931 ggr
AusaBausa
0

Utrota Stånds?

vet att detta är en trädgårdssida men kollar med er ändå..

undrar om det finns ngt kemiskt medel som man kan utrota "stånds" med? dessa växter växer i min hästhage och de är grymt farliga för hästar..har grävt upp alla jag sett men undrar nu om det finns ngt att bekämpa dem mer med..

DesK
0

Vaddå Stånds? Vad har denna växt för namn? Oftast brukar hästar inte äta det de inte tål Glad

/Désirée

AusaBausa
0

nej det gör de ej men OM det är dåligt med bete o de börjar vissna ner äter de dem ändå pga att den äckliga smaken försvinner..

Den ger dem leverskador och är skadlig färsk o i hö..

Stånds är en flerårig ört inom familjen korgblommiga växter

Halvdansken
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Vad är Stånds???

Edit : Sorry, jag såg att du svarat redan.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

DesK
0

Fortfarande undrar jag vad Stånds är? Jag har inte hittat någon växt med det namnet bland de korgblommiga växterna

/Désirée

Halvdansken
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Googla. Alltid ett bra knep.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

AusaBausa
1

#4 googlar du så hittar du fakta om det.. kunde tyvärr ej länka t den sida jag läser på…

Bjornen
0

Stånds (Senecio jacobaea) är en vild växt på torrare marker i södra Sverige. Den finns i min visningsträdgård.

Jag känner inte till några uppgifter om att den skulle vara giftig, men smaken på växten är inte god. Det finns uppgifter att vissa korgblommiga växter skulle vara giftiga för vissa djur. Åtminstone till en del är dessa uppgifter felaktiga. Man har försökt förklara sjukdomssymtom genom att de ätit vissa växter. Jag funderar att detta kan även gälla stånds ? I vissa fall är dock hästar mycket känsliga för giftiga växter. När det gäller stånds ev. giftighet för hästar är mina kunskaper för dålig, men det bör nog kontrolleras bättre.

Man bör i alla lägen undvika kemisk bekämpning. De bekämpningsmedel som finns dödar all växtlighet och bör inte användas på hösten. Bör endast användas under soliga dagar på våren när de växer som bäst. Denna tid är det ovisst om det dödar plantorna, men kan spridas. Den är mycket giftigt för fiskar och får på inga villkor nå vattendrag.  Med behörighet kanske det finns flera alternativ.

AusaBausa
0

Den ÄR giftig för hästar och hästar äter den om den hamnar torr i hö samt om det ej finns annat att äta samt om den håller på att vissna ner för då avtar smaken..

läser ni på wikipedia stånds så står det fakta där(o ja jag vet att den ej är absolut säker men det finns mer artiklar om stånds) går även att läsa om på svenska Ridsports förbundet..:

stånds

AusaBausa
0

undras tro o mdet skulle hjälpa att elda hela ängen för att bli av med det så som man väl gjorde förr.. !?!

DesK
0

Att elda hela ängen, gärna flera gånger vet jag att en del bönder gör, så det borde funka. Bjornen tack för din förklaring Glad

/Désirée