Bra nät-shop utomlands?
Detta änmet har varit uppe innan, men jag kan inte hitta tråden.
Så med risk för att verka tjatig…
Jag behöver sådär en 200 olika Allium (prydnadsllökar) till hösten. Har kollat lite på de danska sidorna (bor i Dk), men antingen är de jättedyra eller så är urvalet dåligt, så man får köpa några här och nån annan där, och då blir det massor i frakt.
Jag håller på att gäva upp ca 30 m2 där jag ska så Ecinecea i olika färger, men de är ju hyfsat sena, så jag tänkte mig ett hav av Allium i olika färger och storlekar skulle vara snyggt på våren. Så jag behöver några stycken.
Nån som har en bra web-shop med lökar och knölar? Fröer går inte med Allium, det tar flera år innan de blommar.
Hatar cancer och älskar vårlökar.

Här gräver jag…
Tanken är att blommorna (vitt, rosa, gult och blå bolltistlar) ska bli som en persisk matta. Tegelstenarna (som ska läggas ner i gräsnivå) ska liksom se ut som "fransar". Tror det kan bli ganska effektfullt. På våren med alla vita, lila och rosa färger så blir det lite med svensk trasmatta över det hela istället. :)

Buskarna om nån undrar, är fläder som jag tunnat ut i och stammat upp så de inte skuggar alltför mycket.

Bakker? Det kanske är inte rätta blommor påå länken, men de har många lökar.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Här är deras allium
En länk till allt om trädgård där det finns lite olika tips.
Och här är en till.

Kanon! Jättemånga tack för hjälpen.
Bättre priser + utbud än svenska firmor (+ bra kvalité) brukar Verberghe ( = Eurobulb) ha och de skickar inom hela EU de har även fraktfritt när man kommer över en summa vilket man nog gör med såpass många allium.
(Bakker ska man dock undvika det är ingen seriös firma de riktar in sig på folk som inte kan något om växter för de klagar inte när lökarna är små informationen är fel etc.)

#9 Det är ju ett bra ställe, men minimumorder 40 euro och sedan allting är utsålt. Det är klart, det är redan slutet i april, men hade varit kul om det stått att lökarna fanns på lager. Man kommer inte upp till 40 Euro om man inte har att välja bland. :-(
Jag har handlat på Bakker en gång och allt var OK.
Att det är slut NU är väl inte konstigt Alium köper man ju normalt sett på hösten. De brukar höra till höstsortimentet ingen seriös firma säljer ju på våren.

Nä det är inte lönt att leta lökar nu, men det kan vara en ide att kolla utbud och priser nu i lugn o ro. Plus att jag planerar nu, så det var därför jag kom att tänka på det.

Botanicus.nu har mycket lök. Man får beställa före juni och får sina lökar till hösten när det är dax att gräva ner dem. Vet många som beställt från Eurobulb och varit nöjda. De har bra priser om man ska ha mycket.

Jag menade att: Om minimiköp är 40 euro, då måste man ju ha så mycket på lager så man får ihop det. Annat än lökar i så fall. Eller vad vet jag. Man ju van vid att näpshop som denna ska innehålla mer än bara säsongvaror.
I denna fråga var det ju att man skulle handla 200 olika Allium och då kommer man snabbt upp i 40Euro och Verberghe har hela sitt sortiment för hela året på nätet det som finns hemma nu i deras webbshop är de lökar som säljs på våren = oftast icke härdiga lökar typ Dahlia, när man ser framåt sensommar-höst i deras sortiment att härdiga lökar typ tulpaner, scilla, allium finns hemma så vet man att nu har de färska fina lökar att köpa som är nyskördade och inget gammalt skräp.
+Ifall du tog illa upp om ditt tips om Bakker så finns det finns väldigt många varningar för Bakker på de flesta trädgårdsforum, även Sverker har slängt dem i soptunnan även om det var ett tag sedan, han skulle behöva kolla dem igen, när man ser storleken på ex. tulpanlökar som de skickar till sina kunder så vet man om man är trädgårdsutbildad att det pris de tar är dyrt för andra sorterings lökar. + Om man klagar mer än 2ggr hos Bakker så är man för det mesta inte välkommen som kund hos dem igen.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej!
Du är välkommen till oss på www.frokungen.se , lovar att du kommer bli nöjd!
Dags att beställa höslökar? Välkommen till www.frokungen.se
Kolla på Odla.nu. De har försäljning av lökar nu.
Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris
Har precis lagt en beställning hos eurobulb.nl. Ska bli spännande att se hur det går. Där fanns många fina tulpaner att välja på. Jag har också handlat på Odla.nu några gånger, men har alltför många gånger fått plantor och annat som inte kommit upp så jag har inte så stor lust att handla mera där just nu.

Jag handlade också på Eurobulb, tidigt i juni tror jag det var. Så det ska bli spännande att se när de levererar.
I juni? Det är ju jättelängesedan!

Man lägger beställningen tidig (om man inte kan bärga sig), men de levererar inte förräns lökarna är "klara", det är ju nu till hösten man ska sätta ner dem. Så det visste jag. Förhoppningsvis så står man långt fram i kön, så att det inte är slutsålt.
Jaha - då begriper jag! Hoppas dock att de har koll på sitt lager eftersom man betalar i förväg-

Annars sätter de nog tillbaka pengarna igen. Det är ju en seriös sajt.
Ja, det är sant. Många fina var där i vart fall.