Paddor i trädgården
hittade den här finfina paddan under några bräder vi flyttade bort i trädgården, hur är det egentligen med dessa? Man fick ju höra när man var liten att man kunde få vårtor av dem, men det är väl bara skrock för att inte barn ska gå ner till vattnet för å försöka fånga dem? Precis som med Kabbeleka.
Fick bara fram att de kan vara giftiga, men det är väl de flesta, va ska man säga, vattendjur.. Hade ju salamandrar förut och även de är ju giftiga men man är ju inte dum nog att stoppa fingrarna i mu nefter man hållt i en sån där.
Du får inga vårtor av dem, men tvätta händerna efteråt då deras sekret är svagt giftigt/irriterande.
Då kan man ju gulla lite med dom
Ju större och fetare desto bättre ^^
Plus att man kan retas med mamma som står och skriker åt mig hur ja ens kan ta i dem med handskar XD
Det kan du göra- finns inget underbarare än fina paddisar

Så fin den var
Jag trodde att det bara var grodor som var vattendjur.
/Maria
#4 Stämmer, paddor föredrar livet på land

Paddor är inga vattendjur. De är också giftiga med sina giftkörtlar, så att om du äter den kommer du att må illa. Därför får de också vara i fred för diverse rovdjur.
Vi får hoppas att ingen får för sig att sätta tänderna i paddisen
TS- har du fler foton på skönheten? Visa gärna isf
ja vet att de är uppe på land mycket, visste bara inte va ja skulel säga ^^' men i en damm här i närheten simamr en massa sådana.. elelr de ser ut som dem ^^' och som ja sa så komemr ja knapapst stoppa fingrarna i mun efter att ha hållt i den ;P å mindre äta den XD men ja, saftigt grodlår hade den dock XD
Herr och fru padda
Jag blir riktigt avundsjuk.
/Maria
De var så sjukt söta å härliga man ville ju nästan behålla dem XD
Vi hade också en padda i trädgården ett tag. Men den är borta nu. Blir också avundsjuk! Vill också ha en padda.
Å, så vackra!!!
De lägger ju sin rom i vatten, så visst syns de till även i och kring vatten. Finns inget finare än paddögon
haha kul att de blev så pass uppskattade här XD
Det är mitt absoluta favoritdjur, så jag älskar att se paddbilder
haha :D va kul! får se till åskicka mer då om jag hittar ;P
Gör gärna det
Ska nog ta å gå up ptil lden där ddammen å se om de är nå fart. så kul å plocka upp små hannar som kniper ihop så hårt runt handen på en ^^
Blir väl småttingar där också- paddbebisar är oerhört söta
paddor är nyttodjur för de tar många skadedjur. Älskar också paddor
Men de tar itne mördarsniglar va
de tar sniglar iallafall så det är väl inte helt omöjligt. Men bäst på att ta mördarsniglar är nog myskankor
ok, för vi hade grymt många förra året då föräldrarna precis flyttat in i stugan, får se i år nu när mamma är beredd å tar kål på dem^^'

På sommaren har vi massor med grodor på tomten! speciellt när det regnar är det fullt med bebi-grodor på nån cm i diameter både på gården o omkringliggande åkrar! Dom är så söta så!
Jag älsjkar grodor! Både levande o på bild!

På sommaren har vi massor med grodor på tomten! speciellt när det regnar är det fullt med bebi-grodor på nån cm i diameter både på gården o omkringliggande åkrar! Dom är så söta så!
Jag älsjkar grodor! Både levande o på bild!
Grodor har vi också mängder men inga paddor.
Min ena katt tar in grodor hela tiden men han skadar inte grodorna utan tar dem försiktigt i munnen och släpper dem inne. Han tycker det är jättekul när de hoppar omkring och han tar försiktigt med tassen på dem.
Jag vet inte hur många grodor jag släppt ut i skogen.
/Maria

Älskar oxå grodor och små ödlor. Vi har turen att ha en såkallas grod/padd stig över våran gård ;)
Hade den stora lyckan att träffa på både paddor och en jättegroda på semestern- underbart!

har haft en padda ,salamander och en kopparorm i växthuset , dom fick vara kvar dom hittar ju ut om dom hittat in ska bli roligt och se om kopparormen kommer tillbaka i år
Obiter dictum .**_ Ut pictura poesis,
**_
Vi har en gammal branddam (20 x 30 m) här hemma där det bor många intressanta saker.
Men det som invaderar är paddor! xD Vi har hundratals (om int tusen?!?) av dem, och de är väldigt intressanta att titta på. Grodor har vi också några få, men dom är "sällsynta" här.
Nu har den årliga "paddvandringen" satt fart när regnet kom. Alla tusentals paddbebisar som växt till sig i dammen är nu på vandring upp åt land. Sorgligt men sant så är det så mycket att även om jag försöker titta vart jag sätter fötterna så är de så många att man trampar på någraa… Det bara hoppar om hela marken :P
I parningstider kan man dessutom sitta och plaka med handen i vattnet lite försiktigt, så kommer det alltid några kåta hanar som hoppar upp i handen på en, funderar en stund - för att sedan inse de blivit grundlurade
Dom hoppar bokstavligen på allt som rör sig! xD
Hakuna matata!

Hoppade högt i går när jag skulle plocka in gräs åt mina marsvin, precis där jag böjde mej för att plocka så prasslade det till som bara den under min hand, ut mig kom ett förskräckt "hjälp" och en tillhörande hjärtklappning! tänkte förstås att nu blir jag nog huggen av en orm,..,men det visade ju sig vara världens gulligaste o snälla lilla groda som hade kommit på villovägar! nöjd såg jag den skutta iväg igen…
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
När mins barn var små, fångade de inpaddor, grodor och sallamandrar. i hinkar. som jag sen fick gå till dammen och släppa ut, så att de fick äta lite till nästa dag, då de kanska blev fångade igen
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk