Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterträdgårdsdesignträdgårdstrenderträdgårdsprylar
Läst 5901 ggr
zachs
0

Nytt till trädgården

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har gått på en kurs och lärt mig gjuta fat till trädgården. Måste ju skryta lite för jag tycker dom blev bra Skrattande

Christina
0

Underbara - helt fantastiskt stiliga - är de i cement - vad är det för blad som du använt - hur stora är de?

Det snyggaste jag sett på länge.

zachs
0

Vi har använt Finbetong. Det stora fatet är 60*60 och 14 cm djupt. Det mindre är 35*42 och 9 cm djupt. Det är rabarberblad och en sandhög vi använt.

Christina
0

Jaså är det rabarber - tyckte de sig annorlunda ut - snygga är de i varje fall.

bjorsa
0

Snyggt zachs de där måste man ju testa ,gjorde ni först en sandhög och sedan på med rabarberbladet och sedan en form som ligger ovanpå å håller betongen på plats ?

Fast nu när jag tittade på bilden igen så tror jag att ni grävde en grop där ni la rabarberblad i sedan på med finbetongen och sedan tyngde ni ner ett rabarberblad med sand ?Nyfiken nä inte jag :-))

mvh/bjorsa

zachs
0

Vi lade ut en sopsäck på ett plant ställe. Gjorde en sandhög av ganska grov sand. Lade över ett rabarberblad som vi klippt bort lite på dom grövsta bladnerverna. Sen blandade vi betong och vatten till en "gegga" Glad. (Man skulle kunna forma till en köttbulle, skaka på handen lite och det skulle flyta ut till mera en hamburgare.) Sen täckte vi bladet med geggan c:a 4 cm tjockt. Det bruna runt bladet är av sanden. Den vita kanten blev av betongen som kom ut på sopsäcken. Det får man ju välja om man vill låta betongen gå ut på sanden och säcken. En del täckte bara bladets yta, det blev också snyggt. Sen vattnade kursledaren alla våra grejer en vecka för att dom skulle bränna.

zachs
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag gjorde 2 fat och en ljusstake också men dom blev inte så bra. Jag var för dålig på att trycka ut luftbubblorna. Det stora är nässelblad och det andra rönn. Faten är gjutna i plastlock. För att få bort locket sedan penslade vi med vanlig matolja först innan vi lade på bladen.

Christina
0

Förstår att det är lite knepigt. Önskar jag kunde. Har en beskrivning i en trädgårdsbok, men så ska man också ha den där rätta känslan. Du kommer väl att fortsätta arbeta i betong efter det här hoppas jag. Borde bli eftersökta föremål till trädgårdar.

AndersE
0

Jättesnygga grejor - allihop! Och det verkar ju hur kul som helst…

Diana61
0

Jag skulle gärna vilja prova på att göra ett fint fågelbad av just ett stort rabarberblad. Blir inget av i år, det vet jag men kanske nästa år.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

bjorsa
0

#5 Tror jag oxå skall försöka att göra något av betong tack för informationen hur man gör

mvh/bjorsa

mandymoo
0

Enormt vackra fat. Jag vill också ha *ler* men säger som Diana61 - det får bli till nästa år.

zachs
0

Ja, så här såg dom ut i fjol Skrattande. Men nu som sagt är det stort hål i botten Ledsen

Christina
0

Urläckra. Då ska jag tänka på att göra botten lite tjockare. Tänk att jag letade efter ditt inlägg med bilder från förra året men just då fungerade inte 'Sök*. Tack för att du hittade det och påminde oss. Det är ju väldigt mycket roligare när man ser bilder!!!

Får jag klippa in dina erfarenheter och bilder direkt i artikeln?

zachs
0

Ja, det går bra.

Shannisen
0

ÅH!

Vilka fina saker!

Vi har också gjort ett fågelbad av rabarberblad, det ser "bara" grått ut.

Efter en sommar i trädgården blev det ju "grylligt", kanske man skulle ha målat det före men jag var ivrig att få ut det.

Nåja det blir nog fler grejer i år!

TACK för tipsen och de fina bilderna.

:)

/Annelie

magma
0

Någon som vet hur man beter sig för att göra "skulpturer", statyer och dylikt i betong???

Christina
0

Har man bara en form kan man gjuta vad som helst.

magma
0

Jag tänkte mer åt "skulptera-hållet", men det kanske inte är någon som försökt sig på något dylikt projekt. Funderar också lite på hur man beter sig för att göra egna gjutformar…

Christina
0

Betong är ju ett gjutmaterial. Ska du ta fram en egen skuptur får du första gjuta ett block och sedan hugga i det.

De enklaste egna gjutformarna är att sätta en liten form i en större och fylla betong i mellanrummet. Exempel en liten låda i en större låda och fylla med betong i mellanrummet för att få fram en fyrkantig kruka. För att gjuta en groda eller en snäcka får man skaffa en plastform.

Alberta
0

#16 Ska grejorna du gjuter säkert hålla är det bäst att ha i någon form av armering eller armeringsjärn i cementen.

magma
0

Ja, att gjuta ett block och så skulptera fram formen innan den riktigt härdat kanske kan vara en god idé. Det jag är sugen på att göra är t.ex att göra en gjutform så jag kan göra lejonhuvud, buddhahuvud eller dylikt, idén är inte färdigtänkt än:) Någon form av gjutsand som man trycker ner halva "huvudet" (eller vad man nu ska göra en form till) i och så gjuter man betong i avtrycket. Om det finns något dylikt kanske man kan pensla silikon, gummi eller liknande utanpå det man gjutit- och så har man fått ena halvan av en gjutform??? Bara lite spånande…

Christina
0

Lockande idéer. Skulle också vilja ha ett buddhahuvud i betong. Måste kolla om det finns gjutformar att få tag på.

Alberta
0

Panduro har gjutformar, men de är ju inte så stora … Buddha mini!

Christina
0

Tack för tipset! Har sökt på nätet idag men inte hittat något. Får väl gå till Panduro och titta. Har ett litet Buddahuvud i brons hemma men det är alldeles för litet att ha som mall för en trädgårdsvariant.