Dahlia
Har en Dahlia som vi tänkte testa förvara under vintern. Men! Hur tusan ska vi göra? Jag har läst överallt men det står olika på alla ställen.
Kan jag ta in krukan och bara låta den stå? Enda stället den kan stå på är inomhus eller i förrådet. Det är inte isolerati förrådet så det är ju väldigt kallt men iaf frostfritt.
Behöver jag täcka över den?
Sen undrar jag lite om stickningar och frön. Som jag har förstått tar man sticklingar på våren?
Och fröna, var är dom nånstans? :S
Hoppas någon kan hjälpa oss så vi får ha kvar blomman :)
//Helene
Medarbetare på Days Of Our Lives

Om det är en knöldahlia så förvaras de allra bäst i kruka med jord och lite lagom fuktig vid intagningen. Om lagerplatsen är mycket torr kanske ev. den behöver lite vatten under vintern. Klipp ner stjälkar och lämna omkring 1 dm av dem. Det måste vara frostfritt.
Man förökar bäst dahlior med sticklingar eller delar knölarna. Räkna inte med fröförökning och sannolikt blir fröplantorna inte lika moderplantan.
Om det är en frösådd sommardahlia är övervintringen vanskligare. de bör då inte torka ut helt. Om det bildats knölar går det normalt att övervintra även sommardahlia.
Okej. Men ska jag ställa ut den i förrådet eller låta den stå inne hos oss? Har ingen aning om det är torrt i förrådet eller inte.
Så jag ska sätta sticklingar redan nu i höst när den ska in?
Inte lika? Hur menar du med att den inte blir som moderplantan?
Jag tar inte frön om det är lättare med sticklingar, men om du vet hur jag hittar/vad som är frön så får du gärna berätta det. Vill iaf lära mig vart de sitter och vad som är frön :)
//Helene

Dahlior bör stå svalt och vila under vintern. Om de blommar fint vid intagningen kan den stå ljus i rumstemperatur en tid innan den sätts på vila.
Sticklingar tass bara på våren. Ta lämpligen toppsticklingar så förgrenar sig moderplantan bättre. Skär sticklingen precis nedanför bladparet. Ta bort minst det nedersta bladparet och sätt i sandblandad jord. Sticklingen ska ha minst ett bladpar kvar och är bladen stora kan de halveras. Håll fuktigt hela tiden och ev. sätt en plastpåse över krukan. Se upp så det inte blir för fuktigt och mögel. Låt sticklingen gärna stå i soligt läge för att minska risken för mögel. Ta gärna av plastpåsen någon gång så sticklingens ovanjordiska delar är fuktiga.
Frön bildas efter blomningen och blomställningen ska i så fall stå kvar och bli mogna. De kommer ev. att bildas i fröställningen. Jag vet inte om det bildas fullvärdiga frön på knöldahlior hos oss. Pollinering ? Jag gissar att dahlia normalt pollineras av kolibris.
Normalt tar man bort fröställningen för att den ska blomma rikligt. Hos alla växter innebär frösättning mindre blomning.

Jag låter första frosten få "ta" blommorna.
Klipper av & lämnar ca 10 cm stam.
Gräver upp knölarna & sprutar bort jorden med vattenslangen. Knölarna får torka i solen eller inomhus.
Lägger alla knölarna i en korg med tidningspapper på botten. Ställer korgen under trappan i källaren.
Tar fram knölarna, när jag planterar dem i maj (efter frostfritt).
Så har min morfar gjort med dessa knölar, som jag fått ärva 
Ahh okej.
Då tror jag jag hänger med. Har bara en fråga. Vart ska jag ställa den?
Jag har bara förrådet eller inne här att välja på. Förrådet är ute och inte isolerat, men det är iaf frostfritt.
Blir den dålig om den får stå inomhus under vintern?
//Helene

Som sagt , våra står under trappen i källaren.
Vi har en källare med hall & sovrum, så den är uppvärmd.
Huvudsaken att det är mörkt
.

Ju varmare desto torrare och det är alltid bra med sval men frostfri förvaring av dahlieknölar.