Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketter: prydnadsträdbuskarklätterväxter
Läst 12085 ggr
Alberta
20

Vad heter den blommande busken?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en buske som blommar nu. Höjden är 2,5 - 3 m. Den blommar på bar kvist med vita blommor. Tagggiga grenar. Bladen är som häckoxbärens. Jag trodde först när den var bara en meter att det var oxbär, sedan när den vuxit till sig att det var någon hybrid med hagtorn. Men hagtorn har ju flikiga blad.

Konstigt nog blir det bara några enstaka röda bär på hela busken, trots massor av insekter och fjärilar. Bären påminner i utseende om små körsbär.

Alberta
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är en bild på blommorna.

Finns det någon som vet vad det kan vara? Zon 1-2.

Christina
0

Blommorna ser precis ut som Slån. Men då ska det bli gott om svarta bär.

elenor
0

Slån eller hagtorn. Troligen slån, som verkar blomma just nu.

Alberta
0

Det stämmer inte med slånbären. Dessa är verkligen röda som körsbär. Bladen är inte flikiga som hagtorn utan lansettlika.

Kan det vara någon vilde som slagit sig ner? Det ser så roligt ut när det på denna relativt stora buske endast finns några enstaka knallröda bär. Ett tag var jag inne på att det måste finnas en han och en honbuske.

Christina
0

Bläddrar i floran. Det skulle kunna vara Körsbärsplommon 'sällsynt förvildad, ofta med grentornar, frukt  med söt smak' - har du smakat på dem?

Alberta
0

Jag har inte smakat på dem. Det skulle kunna vara något ditåt.

Alberta
0

Tack för hjälpen.

Jag googlade på körsbärsplommon och det skulle kunna vara en sådan. Det stod på ett ställe 'överdådig blomning' och det stämde bra ända tills blåsten och regnet gjorde sitt idag.

Christina
0

Ja fy usch - vidrigt väder här också. Kul om det stämmer. Hänförs till samma familj som slån och själva blomman var ju förvillande lik. Körsbärsplommon blommar också på bar kvist.

Bjornen
0

Det är helt klart en Prunus-art österifrån och körsbärsplommon är en möjlig art. Det finns dock flera arter eller nybrider t.ex. vårkörsbär (Prunus subhirtella) eller japanska körsbär (Prunus serrulata. Många av arterna har korsats och det finns ett otal sorter. Dessutom kan nog dessa också bli återkorsade och då blir det ännu svårare. Med tanke på den dåliga fruktsättningen kan det vara någon hybrid inblandad. Mina kunskaper på körsbärs-sorter som inte tål mitt klimat är inte tillräcklig.

Christina
0

Att den har törnen tyder på Körsbärsplommon när jag läser beskrivningar av de olika hybriderna.

AnnaO
0

Jag tror absolut att det är körsbärsplommon (Prunus cerasifera). Den växer ofta vild. Att den inte ger så mycket bär kan bero på att den är ensam. Den behöver en planta till (som pollengivare) för att ge frukt. Körsbärsplommon är mycket variabel och bären kan vara antingen gula eller röda (eller gulröda). Jag tycker att den blommar sååå fint.

Diana61
0

Körsbärsplommon? Har jag alsrig hört talats om. Spännande.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Alberta
0

Jag är alltså en stolt ägare av körsbärplommon! Tack alla!