Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettrosor
Läst 2534 ggr
magma
0

Shoppat rosor idag!

Var till Plantmarknaden i Lindesberg idag, bor ju bara en liten bit därifrån. Hade en lång lista med mig på potentiella Rosor som kanske skulle få följa med hem, och de jag hittade och köpte tillslut blev:

Poppius
Venusta Pendula
Complicata
Leverkusen

Och så en till som jag inte minns såhär på nattkröken… Har aldrig haft någon av dem förut, så det ska bli intressant att se hur de utvecklar sig under sommaren. Nu återstår att ordna en ny rabatt framför huset, i vecket mellanhus/veranda och plantera!

Vilka favoritrosor har ni???

Christina
0

Härliga Rosor - vilka trevliga inköp. Alla blir stora så ge dem ordentligt med plats. Fyll ut utrymmet mellan med ettåriga sommarblommor tills de vuxit till sig. Detta råd fick jag,  men satte mina trots det alldeles för tätt och fick börja flyttkarusell efter tre år. 

Bland mina favoriter finns många av de enkla rosorna. Passar bra på min tomt.

Enkla röda och rosa

Enkla vita och gula

Humlan
0

Complicata, den rosen har jag tänkt köpa i ett par år nu, den är underbar. I år kanske jag får tag på den!

magma
0

Tack för tipset, Christina!

Humlan: De hade en kvar där jag köpte Complicatan, och den plockade jag åt mig direkt… Skulle gärna vilja ha R. nutkana också, men har inte hittat den tyvärr:(

Rosen jag inte kom håg var ju Ispahan förresten!

Ingen som har en favoritros som den vill dela med sig av? Alltså bildligt talat! Glad

Christina
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Förra året var det Tuscany Superb som överraskade mig med en enorm prakt. Och det var första året!

Christina
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Och så här såg hon ut i helfigur

magma
0

Åh, vad tjusig! Gillar den kalla, mörka färgen. Har haft ett par riktigt mörka Rosor, men den ena har gått hädan och den andra blommar på fjolårsskotten- så tyvärr blir det väldigt få, om några, blommor:/

Christina
0

Finns fler gallicor som är rätt mörka. Charles de Mills t ex. Men Tuscany Superb är nog den mörkaste jag sett.

Faxlin
0

#4: Vart kan man få den rosen att växa i för zon? Och går den att köpa. Den var sååå snygg.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Humlan
0

Alla mina Rosor är min favorit på olika sätt, ta till exempel min Leonardo da Vinci, inte doftar den särskilt men blomman är underbar! Ett kort på min från förra sommaren har vi här. Sen har vi Ingrid Bergman, en favorit för sin underbara röda färg och utsäkta "snittblomms" utseende. Och så har vi ljuva Rosa Mundi, vacker på sitt sätt. Och så doftens ros Rose de Recht, favorit pga sin sanslösa doft!! Jag kan liksom aldrig bestämma mig för bara en favoritros, den rosen jag tittar på precis i ett ögonblick är min favorit ända tills jag lyfter blicken och tittar på någon annan av mina rosor…

Ispahan har jag sett i full blom på Fredrikdals rosdagar, den är verkligen vacker, doftar underbart om jag inte minns helt fel.

Christina
0

#4 De flesta gallicor är tåliga i zoner upp till 5. Plantskolorna har inte mycket i gallicaväg att välja på. De brukar ha Officinalis=Apotekarrosen men inte mycket mer. Cedergrens, Flora Linnea, Rosenposten m fl är bättre att handla ifrån. Vi har dem under Länkar på sajten.

Jag planterade min 05 och redan sommaren 06 var den lagom stor och blommande. Grenarna är något veka och den måste stödjas för att orka med alla blommorna upptäckte jag. Så i år ska den få stöd omkring sig i god tid på samma sätt som pionerna.

#9 Rose de Rescht är verkligen en perfekt ros. Lagom i formatet, återkommande blomning och så doften.  Jag har själv tio st som fin låg buske framför de stora busk- och klätterrosor som lätt blir litet pinniga nedtill.

magma
0

Plantmarknaden har ett stort sortiment gammaldags Rosor också, men jag vet inte om de har postorder?

Den här är mörk också, samt denna och till sist här. Jag måste nog ta och ordna till en liten hörna för mörka Rosor, får habegär!Räcka ut tungan

Christina
0

Nuits de Young fick jag tre små rotskott av häromdagen av en vårstädande granne. Små skott med tunna rottrådar, men något av dem ska väl överleva. Tar säkert minst två år innan det blir någon blomning.

De andra två rugosorna har jag inte sett. Vill ha!

Humlan
0

Ja, men kära nån, ni drar mig så fullständigt ner i fördärvet gott folk!! *suckar* Tja, det är bara att skriva upp dom på "vill-ha-listan", som för övrigt börjar likna barnens önskelistor innan jul… Rent längdmässigt vill säga…

ElStar
0

Jag sa förra året att vi inte skulle köpa flera Rosor, men nog blev det några flera och det kommer att bli några till kan jag tänka mig.

Man kan ju inte låta bli dom är ju så vackra *S*