Trädgård iFokus

Trädgård

Etikett: annat-som-lever
Läst 1512 ggr
kjersti
0

Majblomma i april ...Du behöver inte vattna den...

I dag är det majblommepremiär. Det är en tradition som fyller 100 år. Det var Beda Hallberg i Göteborg som kom på idén att sälja en vårblomma för tio öre, så att alla hade råd att köpa den.

Då handlade det om tuberkulos, men sedan dess har Majblommans ändamål breddats till att gälla att barn som har det besvärligt på grund av sjukdom, funktionshinder eller social situation.

Beda Hallbergs idé håller än i dag: Barn hjälper barn, skolan och scouterna deltar, blomman säljs en gång om året och de insamlade pengarna går till barn på orten. Och dessa insatser behövs. Det finns många barn som tvingas att avstå från fritidsaktiviteter eller stanna hemma från klassresan för att familjen inte har råd.

Lasse Åberg har skapat Majblommans jubileumsaffisch, köp en med dig hem till kontoret. Intäkterna går till Majblommans verksamhet.

Med mer än 800 lokalföreningar runt om i landet är Majblomman Sveriges största barnhjälpsorganisation. Det är en fantastisk styrka att ha så många lokala nätverk kring barnen. Och det är med barns hjälp som andra barn får hjälp.

Nu ska barnen med sina gröna väskor för att sälja årets majblommor. Jag hoppas att det går riktigt bra, vi hoppas ju på en rekordförsäljning av majblommor.

Christina
0

Trevlig påminnelse och läsvärd historik!

Ännu har jag inte mött någon försäljare i år. Men å andra sidan har jag knappt varit utanför trädgården sedan helgen.

Sålde faktiskt själv majblommor någon gång för lääänge sedan när jag var tio år.

SannaHolmgren
0

Jag kom hem i gårkväll och mötte grannens tjejer på gården. De hade självklart med sig majblommor, så nu har jag några att ha på jackan. Jag gillar att de finns som pins, det fanns inte förr.

Christina
0

Nu dök några skolbarn upp på bryggan här också.

ElStar
0

Jag har köpt några majblommor, vilket jag gör varje år.