Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterohyraskadedjursjukdomar
Läst 12521 ggr
krimskrams
2011-08-07 18:51
23

Bladlöss

Jag tycks ha fått angrepp av bladlöss i mitt lilla växthus! Hur ska jag bete mig för att få bort dessa? de verkar dessutom bara leva på mina paprika och chiliplantor och inte ha spridit sig till tomaterna o gurkorna!!!

MaMaMade
2011-08-07 18:54
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Nyp, kläm o duscha! Hade samma problem för ett par år sedan då jag hade paprika o chili i växthuset. De verkar dock inte gilla tomatplantorna…men se upp med gurkorna!

kickboard
2011-08-07 18:59
0

Såpvatten i en duschflaska brukar hjälpa bra. Upprepa vid behov men de brukar kvävas om man ser till att alla får såpvatten på sig.

[TrevorS]
2011-08-07 19:06
0

Tänkte precis skriva såpavatten som #2, något som är bra är grönsåpa (inte med den med citron i) blanda 1 del såpa med 5 delar vatten och spraya med sprayflaska.

dolfen
2011-08-07 19:08
0

Har själv några chiliplantor som sluppit lusangrepp. Vart lite orolig för lusangrepp då jag läst någonstans att bladlöss gillar chili. *tar i trä*

Har en (minst en) grön liten larv som käkar på en småblommig röd pelargons blad. Låter den vara. Ska ju ändå slängas i höst. (Har inomhusexemplar.)

Plocksalladen tror jag att det är tvestjärtar som gör de små runda hålen. Plockar inte bort de angripna bladen då jag tänker att de då angriper de blad som ännu inte blivit angripna.

Troligen även tvestjärtar som käkar hål i pepparmyntsbladen.

Vet en som faktiskt fick löss på sina tomatplantor. Trolig orsak: (Ur)-Dålig bevattning.

Bjornen
2011-08-07 19:38
0

Löss på paprika (och chili) brukar tyda på dålig och ojämn vattning. Kan också bero på hög rottemperatur som innebär dålig förmåga att uppta vatten.

Om du har dem i svarta krukor sätt på vitt papper för att sänka rottemperaturen. Täck gärna jorden med gräsklipp för att minska avdunstningen.

dolfen
2011-08-07 19:44
0

#5 - Har sett i affären att man kan köpa halm till gnagare.

Kan detta vara ett alternativ att täcka jorden med för oss som inte har tillgång till gräsklipp?

Bjornen
2011-08-07 20:38
1

Visst kan halm användas, men det blir onödigt dyrt. Det borde istället gå att få tag hos någon granne eller hör efter med kommunen. Alternativt plocka lite löv eller annat humusmaterial i någon skogsliknande park. I mindre mängder ingår det i allemansrätten om ingen nyttjar det.

krimskrams
2011-08-08 17:19
0

Jag har dem faktiskt i svarta krukor! jag brukar täcka ytan med gräsklipp varje gång vi klipper gräsmattan! det ger ju också fin näring till plantorna! jag brukar nog vattna regelbundet och jämnt, så jag skulle inte tro att det beror på det! jag har nu sprutat plantorna med en blandning av vatten och tallsåpa o det ser ut som att angreppen skulle minska! ska försöka sätta nåt vitt runt krukorna ocjkså för att sänka tempen, går det månne med täckväv i flera lager?