Annons:
Etiketterrabatterperennerannueller
Läst 3329 ggr
Christina
10/11/06, 11:41 PM

Plantering pioner

Greps av köplusta och det blev några pioner. Små barrotade som ska sändas omgående - hoppas jag.

Tror ni som jag att de klarar sen höstplantering om de bäddas om ordentligt och täcks med stora drivor halm? Trösta mig och säg att det går!

Annons:
cosmonita
10/12/06, 3:10 AM
#1

Ingen tröst från mig tyvärr Christina, men jag har också ett par pioner som jag ska plantera den kommande veckan.

Ni som kan, trösta oss båda i så fall Flört

AnnaO
10/12/06, 11:09 AM
#2

Varför inte, pioner skall väl både planteras och delas på hösten? Jag brukar dela mina pionplantor så här års och då sätter man ju småplantorna barrotade. Det har fungerat bra hittills. Fast det tar ju ett par år innan de har vuxit till sig och blommar. Är det vanlig bondpion så vill den ju planteras ganska grunt så bädda inte ner dem för mycket.

Christina
10/12/06, 11:06 PM
#3

Låter bra - hoppas nu bara mina ankommer från plantskolan i Litauen innan marken frusit. Fast jag tänker förbereda redan nu.

De här pionerna beställde jag.

kickboard
10/13/06, 8:44 AM
#4

Hoppas det går bra,men jag skulle inte riskera att plantera så sent här uppe där jag bor. Det kan frysa på när som helst nu.

AnnaO
10/13/06, 9:35 PM
#5

Vilka fina pioner! Jag fick verkligen lust att skaffa några jag också. Jag har bara vanliga bondpioner och de trivs så bra i vår jord. Så det är kanske en bra idé att testa några andra sorter.

Är det någon som har bra tips på pioner som ni har lyckats bra med?

Christina
10/14/06, 12:34 AM
#6

Här finns en förförisk lista. En finsk leverantör som tydligen levererar större plantor.

Vad jag själv köpt från den litauiske odlaren #3 är små sticklingar, så jag lär få vänta några år på blommor.

Nu har jag sedan fem-sex år en

  • Sarah Bernhardt och 
  • en herrgårdspion. Helt okomplicerade och friska. Blommar rikligt och pålitligt. Men ack så kort!
  • Felix Crousse och Krinkled White köpte jag som sticklingar våren 05. Mycket små fortfarande, klen tillväxt och inga blommor ännu.
Annons:
AnnaO
10/14/06, 5:09 PM
#7

Tack för tipsen, och fina bilder, Sarah Bernhardt ser verkligen läcker ut.

Christina
4/20/07, 1:32 PM
#8

Alla som jag planterade har överlevt och kikar nu upp ur marken. Står förstås för tätt som vanligt och kommer att trängas med varandra om en tre-fyra år. Men den dagen den mödan - även om nu pioner inte gärna ska flyttas, så går det ju.

Bjornen
4/20/07, 5:07 PM
#9

Viktigt vid plantering av pioner. Sätt dem inte för djupt. Rötter ska ligga i ytan om ska ha dem som blommande exemplar. Överlever gör de ändå men blomning blir mager. Lägg inte torv på rötterna så att de kommer ner djupare.

Humlan
4/20/07, 8:21 PM
#10

Jag köpte ju pion från Odla, den kom barrotad, jag har krukat den och den kommer fint i sin kruka. Jag tror jag låter den stå där och växa till sig i sommar och planterar ut den i augusti nån gång.

Christina
4/20/07, 8:29 PM
#11

Ja det är viktigt som påpekas i #9 att man planterar grunt. Och om man då höstplanterar som jag gjorde eller planterar en rot tidigt på våren kan det vara vettigt täcka över den med lite gransris. De man planterade på hösten skjutr lätt upp ur jorden när det fryser och de man planterar på våren kan behöva lite solskydd.

Upp till toppen
Annons: