Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettbyta-sälja-köpa
Läst 2842 ggr
batski
0

Pelargonium graveolens bortskänkes

Nu känner jag att det börjar bli dags att hitta ett vinter-hem till min Pelargonium graveolens. Den har stått på balkongen hela sommaren och växt sig stor och fin. Men det är bara att inse att jag inte har nån lämplig plats där den kan övervintra. De ska ju stå svalt (ej kallt) och ljust på vintern, så det bästa skulle vara en inglasad balkong.

Någon som vill ha den? Isf finns den att hämta i Rågsved, Stockholm.

[Asta]
0

Det brukar gå att ha dem inomhus också.  Klipp ner den lite och ha den i köksfönstret tex. Jag hade köksfönstret fullt med pelargoner hela vintern.

Bjornen
0

Alla pelargoner kan stå i normal rumstemperatur under vintern. Vanilga pelargoner kan öbvervintras i källare mörkt men frostfritt. Andra pelargoner som t.ex. din måste stå ljust och frostfritt. Den kan stå i temperaturer av ca. 8-22. En begränsad nerskärning kan göras vid intagningen, men inte för hård. Beskäres ev. kraftigare under tidiga våren.

batski
0

Tack! Men grejen är att den har blivit så stor att jag inte har utrymme för den inomhus…

[Asta]
0

Som jag sa, klipp ner den en del. Jag brukar tom plantera om dem i en mindre kruka.

batski
0

Men fönstren är redan fulla…

beem
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag övervintrar mina pelargoner i rumstemp. på en hylla mot en vägg - alltså inte i fönster. Jag ger dem minimalt med vatten - ca  annan var månad. Jag klipper inte ner dem men det är en smaksak hur man vill göra - går vilket som.

Det är synd om den vuxit mycket om du inte försöker övervintra den.

Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris

batski
0

Jag kommer inte att slänga den, men har insett att jag inte har plats med den. Därför bestämde jag mig för att skänka bort den.

[Asta]
0

#6 - Jag klipper ner mest för att få plats, inte för att det behövs i sig.

isla
0

Jag tar den gärna om du har den kvar och inte finns för långt bort. Var bor du någonstans?

beem
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#9 - se första inlägget.

Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris

isla
0

#10 Miss av mig. :)

TS: Tar den gärna om den fortfarande finns kvar.