Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterfröerfrösådder
Läst 14763 ggr
krimskrams
22

Gula blad-krasse?

Jag har planterat slingerkrasse och indiankrasse i flera krukor på gården!

Nu har flera av dem börjat få gula blad trots regelbunden vattning!

Vad kan detta bero på?

Maria
1

Jag får alltid gula blad på dessa också men jag plockar och plockarFlört

/Maria

hindul
0

Har du gett dem någon näring i vattnet? Bleka och gula blad beror ofta på näringsbrist, är min erfarenhet.

Jag hörde på Odla med P1, ett trädgårdsprogram på radio, en expert på skador och sjukdomar (tror jag det var). Hon menade att i en kruka tar näringen i jorden slut på en månad, så därefter måste man tillsätta näring. Hon förespråkar flytande näring, en liten liten mängd vid varje vattning. Av vanlig blomsternäring från vilken affär som helst, gäller 1 promille (tusendel), alltså 1 ml/liter vatten vid varje vattning.

Bjornen
5

Krasse bör odlas i näringsfattig jord om man vill ha riklig blomning. Bladen kan få lite blekare färg men riklig blomning. Det ger dock knappast gula blad. Jag tror att orsaken till gula blad är syrebrist hos rötterna. Orsaken till detta är för mycket vatten och/eller för kompakt jord. Dräneringshål i krukorna ?

Om man vill odla krasse som grönsak är det bra med riklig gödsling som ger mycket blad som kan skördas och ätas.

Maria
1

Jag ger de flesta av mina växter näring utom just Krasse.Glad

/Maria

krimskrams
1

Mina krukor har nog hål i bottnen, och inte tycker jag att jag vattnat dem för mycket! alla blad är ju inte gula o fula, utan vissa! jag använder krassen både som grönsak och prydnadsväxt!

JOHODU
3

HAR TVÅ BALKONGLÅDOR MED KRASSE. DM BLOMMAR SOM BAR DEN, MEN…DET SER FÖR JÄKLIGT UT, FÖR BLADEN ÄR GULA OCH SMÅ. HAR REGNAT EN MASSA SÅ DET KANSKE ÄR DET DÅ, MEN SÅ VAR DET JU INTE FÖR DIG. HUR MYCKET KAN MAN KLIPPA O RENSA I KRASSEN, ÄR DET NGN SOM VET?

Halvdansken
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#6. Kan du inte klicka bort caps lock?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Maria
0

#6 Krasse kan du "riva" ganska rejält i. Det är tåliga växter upplever jag.

/Maria

hindul
0

Jag har en liten buskkrasse i kruka på balkongen. Den får lite näring vid varannan vattning ungefär, och den är jättefin. Den är friskt grön, blommar rikligt och är tät och fin, bara några få blad har blivit gula.

Förra året hade krasse som inte fick någon näring och den tappade de flesta bladen och såg jätterisig och ful ut.

De kanske inte vill ha mycket näring, men jag tror ändå de behöver något.

krimskrams
1

Nu blommar mina krasse jättevackert, men de har fortfarande en hel del gula blad, jag rycker o river bort dem ibland, men de gulnar ju igen! jag har inte gett nån näring alls och vattnat när de känns lagom torra…