Lite hjälp tack
har två stycken valnötsträd , små plantor , hur ska jag göra med dom nu till vintern ska jag ta in dom eller ska jag plantera ut dom
Obiter dictum .**_ Ut pictura poesis,
**_
Jag gjorde misstaget att försöka flytta ett av mina när det var några år gammalt. Jag drog upp dem från nötter. Eftersom valnöt har pålrot (heter det så även när det är träd) så ska man inte plantera om för sent, när roten kommit ner en bra bit. Varje vår ser det ut som om trädet inte klarat vintern, men längre fram på våren är det så grönt och vackert. Nu är det flera meter högt och växer bra. Klimatzon 3.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
tack emo- då kan jag plantera ut dom då .
men då ska jag bara fixa lite på de platser där träden ska stå och göra i ordning
man kanse ska ta och sätta ett frost skyd över dom som man kan göra med vindruvor
**_
#2 Hur skyddar du dina vindruvor? Jag har precis startat en tråd om hur jag ska sköta mina, för det ser ut som om vissa inte mår så bra av vintern.

Äkta valnöt (Juglans regiae) är härdig i zon 1-2(3) och blir riktigt stora träd (20-30 meter). I Ockelbo finns nog Sveriges nordligaste valnöts "träd" , som planterades på 1700-talet och är bara 2-3 meter hög. Längre norrut används ofta manchurisk valnöt (Juglans manchurica) som blir en riktigt stor buske och är härdig upp till zon 5-6. Därutöver finns grå och svart valnöt som är härdiga upptill zon 4-5.
Jag har själv manchurisk (6 meter hög och lika vid) och grå valnöt (ännu bara metern) i zon 6.
Valnöt behöver frost och är svår att invintra inomhus. I så fall ska de stå kallt och nära nollgradigt under vintern. Enklast är dock planterad i jorden och täckning. Manchurisk valnöt har även överlevt i kruka under vintern hos mig. Men man bör åtminstone gräva ner krukan i jorden före vintern om man inte har bestämt växtplatsen ännu. Valnöt har pålrot och behöver stora krukor.
#3 min farfar har vindruvor och skyddar den så kallade stocken inte alla grenar, såg nu där syrran har vindruvor att dom klarat sig bra utan skydd . men jag kanb kolla upp hur han skydade dom
#4 tack vet ej sorten köptes i kalmar på slottet .
men jag ska bara hitta en bra plats . sen ska dom planteras
**_
#5 Snällt att du vill hjälpa mig. Är det kylan som är värst eller skadar även torkan på våren?
Mina nya plantor, ska stå på andra platser, så lär jag mig nog en del. Det hade varit roligt om de gamla plantorna kunde bära frukt.
Hoppas du får mycket glädje av dina valnötter. Har du fler annorlunda träd?
nja mamma köte valnöts träd , till mig så till gården vå åsså har fanns ett valnöts träd tidigare , som ägaren planterat , så vi fixade ett nytt dit för att ha som minne av tidigare ägare.
jag har en hassel . . är ganska ny ,med detta . men jag har alltid tyckt om att odla, jag sår chili i olika sorter . så försöker jag odla fram en hassel till utav nötter den giver , får se hur det går.
… ska se när dom loggar in på fb , så kan jag fråga
**_