Annons:
Etiketterfruktträdbärbuskarbärväxter
Läst 98745 ggr
Niklas
2006-07-29, 21:50

Körsbär eller bigarråer

På promenad i dag gick vi förbi träd som stod utmed vägen. De var helt proppfulla med bär. Dels fanns det röda bär och dels fanns det nästan svarta (se bild). De hängde så tätt att det såg ut som vindruvor.

Vad är skillnaden mellan körsbär och bigarråer?

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas
retuscherar du dina foton

Annons:
Diana61
2006-07-30, 00:11

Är ej säker men jag har för mig att bigarråerna är nästan svarta.

Hoppas fler är mer säkra på svaret.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Åsa S
2006-07-30, 17:52

Det är egentligen ingen skillnad alls de förädlade Prunus aviumsorterna (sötkörsbär) brukar ofta kallas bigarrå, de mera vilda formerna av sötkörsbär kallas ofta fågelbär. Men sedan finns det ju sorter som har bigarrå i namnet ex. allmän gulröd bigarrå men den skulle ju även ha kunnat namnges  till allmän gulröd sötkörsbär för det är ju som sagt ingen skillnad på sötkörsbär och de sorterna som har bigarrå med i sortnamnet.

AndersE
2006-07-31, 11:45

Jag har alltid trott att körsbär inte är så goda att äta direkt, men utmärkta att tex göra sylt och annat av - medan bigarråer är goda att äta direkt.

AndersE
2006-07-31, 14:27

Wikipedia stod:

"Odlade sorter av sötkörsbär kallas med ett samlingsnamn bigarråer."

Men vad är "morell" för något?

Åsa S
2006-07-31, 18:06

Det finns även surkörsbär som hör till en annan art = Prunus cerasus andra ord för surkörsbär är ex. klarbär & morell ofta är det de med mörk växtsaft som man har kallat morell och de med ljus växtsaft har man kallat klarbär.

Surkörsbär är ganska sura så de är inte så goda att äta som de är men ofta får man godare saft och sylt av denna art än av sötkörsbären. Surkörsbären är ofta härdigare än sötkörsbären och kan odlas längre upp i landet + växten är ofta mindre i storlek.

Niklas
2006-08-01, 23:40

Tack för svaren! Betyder det att färgen egentligen inte har någon betydelse när det gäller att avgöra om det är körsbär eller bigarråer?

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas
retuscherar du dina foton

Annons:
AndersE
2006-08-02, 00:44

#5 Jag hade för mig att moreller just är väldigt goda att äta direkt…?

Åsa S
2006-08-02, 01:48

Nej färgen kan inte avgöra ifall det är en bigarrå eller körsbär, förädlade sötkörsbär är ju samma sak som bigarrå de är ju bara synonymer, de förädlade sötkörsbären finns i många färger från gula till nästan svarta. Och namnet bigarrå har aldrig beskrivit fruktens färg, det finns ex. en sort som heter allmän gulröd bigarrå som är gul med röd täckfärg och så finns ju sorten stor svart bigarrå som är svartröd.

Moreller är ganska sura jämfört med sötkörsbären ex. på morellsorter (=surkörsbär med mörk växtsaft) är sorten skuggmorell.  Det finns dock surkörsbärssorter som är mer eller mindre sura men lika söta som sötkörsbären blir de aldrig.

De flesta sötkörsbär är bara härdiga i zon 2-3 det finns ett fåtal som kan funka i zon 4, sötkörsbär brukar ge STORA träd (ifall de är ympade på den vanliga grundstammen) 10- 12m höga träd är inte ovanligt. Surkörsbär växer ofta mera buskigt och det är bland surkörsbären som man hittar buskkörsbär. Surkörsbär blir ofta inte mer än 3-4m höga.

Diana61
2006-08-02, 15:17

Tack för det Åsa, då vet jag detta i fortsättningen.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

moräll
2011-07-26, 19:05

Bigarrå/Morell

Plantskoleägare och torghandlare är som regel inga språkmänniskor.

Jagt har aldrg tvekat, efter min sommaruppväxt med bönder och  trädgårdsmästare i Bohuslän: bigarråer är gulrödfläckiga, alla andra körbär, som mogna mer eller mindre mörkröda, klarbär ljusare och moreller mörka.

Aldén/Ryman anger i sitt "Våra kulturväxters namn " nätan 100 varianter av körsbär.

Morell

Jens Corneliusson: VÄXTERNAS NAMN lär oss att morella var namn på ltet mullbär. Nmnet hänsyftar på morer, som ansågs vara mörkhyade, gavv sedan italienska ordet morello , brunsvart vilket givit namnet på ett mörkt körsbär.

Bigarrå

Corneliusson: bigarrado=fläckig på provencalska, gammalfanska bigarra=nedstänka, fläcka. Pomerans: bigarade

NE kan inte skilja isär. Dags för en sanering som i växtfloran

Lars Olsson, trädgårdsodlare, pens.läkare, klaasiker i gymnasiet.

Bjornen
2011-07-26, 19:56

Skillnaden mellan körsbär och bigarrå syns mycket bra genom att titta på bladen och inte på bären. Även trädets storlek berättar vilket det är.  Större träd bigarrå och mindre träd körsbär. Bigarrå kan ha en bärfärg från ljusröd till svarta. Gamla sorter av bigarrå som regel inte självförtila.

Morell är vanligtvis en typ av körsbär. Jämför sortnamnet Skuggmorell.

Körsbär = oftast surkörsbär

Bigarrå = oftast sötkörsbär

Körsbär mognar tidigare än bigarråer. Detta är mycket tydligare i sydligare länder som jag själv erför från Krim i Ukraina.

Branneli
2011-07-28, 20:12

Här är en bild från vårt klarbärsträd, från förra veckan.

Denna vecka är de riktigt mörkröda & goda Glad.

Upp till toppen
Annons: