Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettbyta-sälja-köpa
Läst 3324 ggr
beda_stina
0

Häggplantor sökes!

Finns det någon (helst i Stockholmsområdet) som har små häggplantor till övers? Jag betalar såklart för dom, har tyvärr inget att byta med.

Christina
0

Jag ska kolla om jag har några rotskott. Men jag befinner mig ute i Stockholms skärgård, så det kanske är litet bökigt för dig. Varför inte ta en promenad genom ett för dig närbeläget villaområde och kolla. Om någon har hägg, så får de rotskott och har nog inget emot att bli av med dem.

Bjornen
0

Det är bättre att ta fröplantor eftersom det ger säkrare etablering. Dessutom kan det gå att få mindre träd som är meterhöga och ger blommor första eller andra året. Jag drar upp hundratals plantor varje och då oftast när de är nyuppkomna men ibland kan de bli någon decimeter innan de försvinner. Där det växer hägg brukar det ofta bli mycket fröplantor. Att gräva upp plantor omfattas inte av allemansätten.  Även rotskott går bra att ta men de kan lite lättare misslyckas.

Christina
0

Nej jag vet att man inte får gräva upp plantor , men om man ser en trädgård med massa rotskott är det nog bara glada att få skänka/sälja ett skott.

beda_stina
0

#1 Det är väl inte så bökigt! Det finns ju post.

Christina
0

Jag har varit och kikat men hade inge rotskott i år tyvärrLedsen

Annars har du förstås rätt att de är lätta att skicka med post. Tänkte på de stooora rotskott jag haft tidigare och tyvärr tagit död på. Kanske dyker det upp nya framåt sommaren.

Tilda-T
0

Klarar sig häggarna hos er, dom som växer runt där jag bor är jätteäckliga , fulla med häggspinnarlarver varje år. Riktigt snuskiga tycker jag!!

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Christina
0

Förra året var mina två häggar också vidriga. Enda trösten var att fåglarna fick kalasa. Men jag är rädd för att tröttnade på maten, för jag tyckte det var massor med larver hela tiden.