Medel mot stackmyror...
Hej! Vi har problem med att hela vår sommarstugetomt är invaderad av stackmyror (pissmyror)! De kommer från skogen en bit ifrån och vi har räknat till runt 8 stackar på en höjd av minst 1 meter… Några miljoner myror alltså! De är riktigt aggressiva och går helt enkelt till attack. De klättrar och biter på allt och alla. Det ser ut som om hela gräsmattan rör på sig!
Min fråga är om det finns något som hindrar att myrorna kommer in på gården. Något myrmedel som hjälper mot stackmyror men som inte tar död på alla andra "nyttiga" insekter. Att förstöra stackarna är nog inget alternativ, då de kommer från ett skyddat naturreservat. Stugan ligger precis på gränsen.
Vi har provat Myrr och något som man skulle blanda i vatten och vattna hela gräset med… Myror dör men nya är tillbaka dagen efter.
Tacksam för alla råd!

Vi har liknande problem här, men det är mest vår vedhög som blivit en myrstack, och grönsakslandet som är invaderat av myror. Än så länge håller de sig utanför gräsmattan iallafall, och iof så gör det inte så mycket om de håller till i grönsakslandet. De äter ju upp ev skadedjur, och förhoppningsvis håller du borta barnen från jordgubbarna innan de har mognat…
Men jag följer tråden med intresse, om något bra tips dyker upp.

Oj så besvärligt. Vi hade en stor stack vid vår hammock som vi flyttade på ett par gånger men den var tillbaka nästa år. Till slut eldade vi upp den och grävde så djupt vi kunde och blev då äntligen av med den. Förstår att det inte är något alternativ för dig, då stackarna inte finns på er egen mark. De äter insekter flitigt så egentligen gör de nytta med att ta bort andra odjur hos er.
Neudorffs har ett myrmedel som finns hos plantshoparna. Myrorna tar det utströdda medlet hed sig hem och förgiftar hela stacken. Kanske värt att testa? Det heter Myreffekt.

Jooo, visst gör de nytta, men det är inte så trevligt att ligga och sola med en massa myror på sig
För att inte tala om mina stackars katter som blir helt uppätna.
Ska testa Myreffekt!

Ett effektivt sätt att ta död på myrorna är att förstå myrornas levnadssystem. De tål inte varandra och då kan man blanda de olika myrstackarna och de tar död på varandra eller åtminstone en stor del av det. Drottningen eller drottningarna lever djupt ner i stacken och det är hon som lägger ägg hela tiden.Räkna med att myrstacken är mycket större under markytan än ovanför. Gifter ska man alltid undvika. Genom att mata dem med sötsaker kan man locka myrorna från ett område till ett annat.

Kanske leka Hans och Greta och lägga ut en sockerrand istf Myrr??

Jag läste någonstans att man skulle vattna på myrstacken (offta), jag tror det var så att deras ägg då inte trivs och att de då helt enkelt flyttar. Ganska enkel teori, man brukar ju inte se så många myrstackar på sankmark, så det kanske funkar?

Vattning fungerar bra mot svartmyror, rödmyror och ettermyror eftersom dessa stackar är så små att man kan dränka genom att vattenslangen får ligga där en dag. Men stackmyrorna har så stora stackar att där är det nästan omöjligt.

Ok, bra att veta:)

Ett av problemen är att det är så många stackar i samma område. När vi flyttade dit fanns det bara två stora. Då var myrproblemet överkomligt, men nu har ju antalet mångdubblats. Och ja, det märks att myror från olika stackar verkligen hatar varandra. Ibland ser det ut som värsta slagfältet när de möts.
Det går en gammal asfalterad väg mellan skogen och vår gård. Har hört någonstans att det kan fungera att lägga en sträng med diselolja längs tomtgränsen. Myrorna ska visst inte kunna ta sig över det. Men jag tror att det kan finnas vissa risker med det. Brandrisk och sånt menar jag. Är det någon som vet?
Vad jag förstår har vi ingen rätt att förstöra stackarna, då de ligger på skyddat område. "Djur-och växtliv får ej störas" står det i de gällande reglerna. Vi vill ju bara hindra att de kommer in på tomten.
Tack för alla tips, men jag behöver fler!!!

Hos oss kryllar det av myror, men in på gräsmattan visar de sig knappt. Vet inte riktigt vad det beror på, men jag gissar att det helt enkelt inte finns så mycket att äta här. Ibland har det blivit en hög med kaninpluttar efter deras sommarburar som ligger några dagar, då jag flyttar buren och senare krattar ut högen har massor med skalbaggar o andra kryp hunnit lägga ägg där. Varje gång så dyker det upp mängder med myror just där som invaderar området tills maten tar slut. Sen försvinner de igen.
Som Björnen sa, prova att lägga ut annat ätbart utanför tomten. De kommer att hitta dit snabbt, och förhoppningsvis tycka attt det är godare.
Men vad äter myror förutom skalbaggslarver? Räcker det med några sockerbitar?

Myrdrottningarna matas med proteiner från olika insekter och arbetsmyrorna förbrukar mera kolhydrater eller sockerarter. Vissa myrarter har bladlöss som husdjur som producera honungsdagg. Myror tar också reda på naturliga sötsaker från olika växter som har fått skador. Även knoppar och blommor kan avge sötsaker som de tar reda på. Pionknoppar kan ibland l angripas av svartmyror som i värsta fall kan innebära att knopparna inte slår ut. När myrorna har hittat ett bra matställe kommer de hem och berättar var det finns så att flera kommer dit.

Tänk vad myror är intressant egentligen^^