Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketter: ohyraskadedjursjukdomar
Läst 16789 ggr
guanabana
8

Svarta små baggar? HJÄLP!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hjälp! Svarta baggar anfaller! Förvånad

Mina solrosplantor har blivit infesterade av ett gäng svarta, små, något runda baggar.

- Svarta
- Runda, småtjocka (endast lätt avlånga)
- Benantal osäker (då jag sprejade ner dem före jag räknade benen)
- Storleken varierar, mellan 2-4 mm (som mest kanske 5mm).
- Vingar? Vet ej, tyvärr. De sitter mest still.
- Placering: sitter mest på stammen/stjälken av solrosorna och vid bladfästena. Bara ett fåtal under själva bladen.

Jag har ingen aning vad de är för nått, kanske ni kan hjälpa mig med namn? Och vad för medel jag kan använda?

Just nu kör jag klassikern med att spreja ner dem med diskmedel+vatten. Problemet är att jag har en massa annan växtodling; potatis, tomater, smultron och några penseer på min balkong som jag är rädd för ska få stryk av baggarna. Har särat på dem så solrosorna är i andra änden av balkongen.

Men jag sprejade ner även smultronbladen med diskmedel+vatten, var det ett misstag, kan de ta skada av diskmedlet?

Vill bara tillägga att jag inte har några gröna fingrar, är egentlingen mest aktiv på djursidorna i iFokus men är sen idag även medlem här på TIF.

guanabana
0

Fler bilder, otäcka små saker. Rynkar på näsan

guanabana
2

Ännu en…

Åsa S
1

Det är vanliga bladlöss. Och ja de dör av sånt som diskmedel och såpa men bara om de träffas av medlet. De idkar jungfrufödsel så det räcker med att du missar 1st för att de snabbt ska bli många fler. Själv brukar jag bara mosa dem med fingrarna.

guanabana
0

#1 Tack! Jag funderade på det men jag har bara sett gröna bladlöss förut, och som sagt är jag inte alls kunnig på ohyra bland det gröna. Jag tänkte kanske försöka skölja plantorna för att få bort det mesta. Är bara så orolig att de ska ge sig på mina smultron då de tidigare stod närmast dem. Rynkar på näsan

Vet i och för sig inte om bladlöss ens gillar smultronplantor. Obestämd

Går det bra att spreja ner även smultronbladen, bara i förebyggande syfte ifall nån enstaka bagge har hunnit flytta in bland dem?

guanabana
0

Ursäkta med siffermissen, menade förstås #3 och inte #1. Tungan ute

Bjornen
0

Bladlöss dör om de helt och hållet får diskmedel på sig. Men hela djuret måste täckas av lösningen. Behandla under kväll eller morgon, så lösningen inte torkar för snabbt. Lössen dör av kvävning om de täcks av lösningen under en längre tid. Stark lösning kan även skada växterna.

När det blir starka angrepp av skadedjur är det nästan alltid någon orsak till det. En vanlig orsak är torka och för hög temperatur. Använd ljusa krukor och vattna mitt på dagen när det är mycket varmt för att kyla ner plantan.

Såp-eller diskmedels lösning kan inte användas i förebyggande syfte. Snarare kan det vara skadligt för växterna.

beem
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Om du har tillgång till trädgårdsslang är det väldigt effektivt att spola av växten - var bara försiktig med blomman.

Strålen är så kraftig så de har inte en  chans att komma undan.

Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris