Ngn som kan tipsa..
Om blommor som rådjuren INTE äter.
Skulle vilja fixa iordning mina rabatter, men vet inte vad jag kan ha…
Så kom gärna med tips ;)

Mina rugosor har fått vara ifred och jag har massor med rådjur.

Att beskriva vilka växter rådjur äter är nästan omöjligt. Jag har mycket sällan besök av rådjur under den snöfria perioden. På vintern äter de granar, tallar och rododendron (de växter som anses vara rådjurssäkra), på senare år har de även lärt sig äta av älsklingsväxten tuja. Någon enstaka gång har jag haft några besökande rådjur på våren och då äter de gärna dagliljor, vårkragar och backsippa. Att de har någon avsmak av gula blommor är inte sant. Det är bara en myt. Påsklijor äter de sällan av, men finns det tulpaner bredvid kan nog även påsklijor bli avsmakade. Smörblommor och deras släktingar äts inte så gärna i färskt tillstånd. Men stormhatt kan bli angripen (drog?). Godetia och klarkia ska man inte odla om man har rådjur i närheten. Det har hänt flera år att endast desa plantor betats helt bland många andra växter som inte ens rördes. Daggkåpa är gott foder även för rådjur när det växer vilt.

Intressant med olika erfarenheter. Jag har vårkrage och påskliljor mitt i rådjursstråket, ute vid ängskanten en bit från huset, och de har aldrig blivit avätna.
Kan det bero på att de kräsna djuren hittar godare föda på annat håll?