Blåregn?
Nu har jag försökt formulera en jättelätt fråga ungefär tio gånger…*suck*
Är jätteförtjust i växten blåregn, tänkte ge mig på att försöka sätta upp en som kan växa vid vår entré. Har läst om den och ungefär förstått hur den ska skötas men har aldrig tidigare fött upp en växt.
Vill verkligen att den ska trivas och må bra, så frågan är om detta är en växt som en nybörjare klarar av? Och, är den speciellt kul att ha och göra med?
Ni som är bekanta med blåregn, tipsa gärna lite om den!

Åhhh - blåregn är fantastiskt vackert. Har själv fantiserat om att att skaffa det. Den vill ha det väldränerat och vindskyddat men ska gå bra upp till Stockholmstrakten. Kanske längre upp i Sverige ändå om det finns en riktigt varm och skyddad plats.
Mycket gödsel vill den också ha. Om du inte vill vänta för länge på resultat tycker jag du ska köpa en stor planta. Det finns de som frösår, men då får man nog övervintra i kruka inomhus ett år eller två.
Herregud (snurrig) inte ens tänkt tanken på att man kan köpa en som växt på sig lite, oroat mig för att jag ska tröttna på att den aldrig växer upp… 
Låter som att det kan bli en perfekt födelsedagspresent till mig på torsdag då! *längtar*
tack för råd!

De är inte billiga - men du ska väl unna dig en fin födelsedagspresent :)
haha, nu satt jag länge och funderade -"stövlar-växt? -stövlar-växt? -stövlar/vårjacka-växt - stövlar/vårjacka/väska-växt"? osv..
Får se vad sambon tycker, han "unnade" sig själv en ny bil för ett tag sen, tror att jag ska använda det till ett bra skäl till att jag borde få bli unnad vackra blommor.

Priset för en bil räcker mer än väl till stövlar,vårjacka, väskar och växter. Och växterna är till för att han ska få något att pyssla med på fritiden. Bära gödsel, vattna, beskära……

Blåregn är fantastiskt vackra. Jag tänkte också skaffa en sån så småning om. Jag läste nånstans att man ska se upp med ymp stället (?) för det finns de som aldrig blommar. Jag minns inte allt, men fråga i butiken när du köper den.

Jag köpte en på trädgårdsmässan i Göteborg för ett par år sedan och den har klarat vintrarna bra trots nordan vindar från Vänern som ligger på rakt in och den ser ut att ha klarat sig även i år. Men än har den inte givit någon blomsterprakt tyvärr

Aha - så den tar lite tid på sig innan den blommar då? Har du gödslat mycket?

Njae den har varit i en rabatt tillsammans med en klängros så den har inte fått speciell skötsel väntar nämligen på en bättre och mer skyddad plats att sätta den på. För på stugan ligger nordanvinden på rätt in från Vänern så det kan vara ganska bistert att vara Blåregn där den sitter nu kanske det som är orsaken

Det var det problemet jag menade, om man råkar få fel sort så blommar de aldrig utan blir bara en massa blad , vackra ifs, men det är ju ändå blommorna man längtar efter. Det hade nått med ympningsstället att göra.

Nu menade jag ju inte att just din är sån, men det kanske kan vara värt att kolla upp om du nu haft den i ett par år utan att den blommat.

Blåregn ska inte ha för mycket gödning, då blommar den inte. Man ska helst bara låta den stå, gärna trångt och torrt.
Plantskolan härhemma säljer plantor för otroliga 1295:- men då är det tre meter höga exemplar.

#12 Wow! Min växtkatalog visar blåregn i kruka för 169:- kronor…
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
Jag hade ett litet blåregn på landet (Norrköping) men betalade ca: 150:- för en som var dryga 1.5m för ca: 5 år sedan, men fick aldrig se den blomma :-( då vi sålde det året efter för att köpa huset vi nu bor i, men här är det gränsfall för den att överleva (Zon III).
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4
Ska de beskäras hårt på våren??? Har för mig att jag läst det någonstans, att det ska främja blomningen.

Aj Aj än syns inte ett liv i min undrar om den gett upp

Men det ÄR ju bara mitten av april…. fast det känns som om våren pågått ett tag.

Ja det har du ju faktiskt rätt i får väl ge mig till tåls ett bra tag till innan jag ger upp. Det sista som överger männinskan är ju hoppet sägs det ju