Svarta vinbär - Vilken sort?
Hej alla underbara trädgårdsvänner!
SOm ni vet så håller jag på med vårt grönsaksland och jag har funderingar att sätta bärbuskar i kanten mot garaget som annars är ett fritt fal på ca:2m ner i backen, därav att jag vill skärma av med bärbuskar nu när de buskar som tidigare var där är uppgrävda.
Jag vill ha svarta och röda vinbär i första hand senare kanske en krusbärsbuske. Jag har bara erfarenhet av Storklas och undrar om ni tycker jag skll fortsätta med den eller har ni förslag på bättre bär? (Storlek, smak och antal). Tacksam för alla råd om Vinbär.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

E-plantemärkta Risarp har fått bra betyg blsnd de svarta. Stanza är en röd sort som också är fin. Bland krusbären finns en gulgrön sort som heter Jacob och ska vara motståndskraftig mot den mjöldagg som så ofta lätt drabbar krusbären.

Jag tycker bäst om gamla vinbärs sorter, Brödtorp och Öjebyn, stora fina smakliga bär. Har också några nyare sorter, men smaken är inte alls så aromatisk. Nya växer upprätt och de gamla sorterna behöver stöd så grenarna inte hänger på marken.
Nya gamla buskar får jag genom att sätta en lång gren på marken och jord på. Följande år skärs den nya lilla busken från moderbusken, klipps ner och planteras om.
Öjebyn har jag hört en del om! Sedan skall det finnas en röd som heter Van-någonting. Jag kommer att få två krusbärsbuskar från grannen (röda) men jag tvekar att grannen vet vilken sort det är mer än att de är röda.
Jag brukade göra så jag med Tilda med olika sorters buskar när jag ville ha nya. Himla smart sätt.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Godaste svarta vinbären är någon av de finska sorterna, men de fungerar bara i norra Sverige. Men den gamla finska sorten brödtorp har också goda bär. Skillnaden mellan de röda vinbärssorterna är liten och gamlast är röda holändska. Krusbär finns tyvärr inte några riktigt goda sorter i handeln. Moderna mjöldaggsresistenta sorterhar alla tjocka skal och inte alls så goda som de gamla sorterna. Hinnomäki röda eller gula har länge varit ensam bland mjöldaggsresistenta sorter. Flera nya sorter har kommit såsom Invicta, Jacob, Martlet och Tatjana som ännu är lite dåligt provade. Jag har inte provat dem och härdigheten anses inte helt säker i zoner över 3-4.
Tack för era svar, men jag skall testa krusbären från grannen och gillar jag ej dom så åker dom på komposten.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4