Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterrabatterperennerannueller
Läst 3496 ggr
Halvdansken
0

Spontana ormbunkar från torvblock

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har lagt en faslig massa torvblock i mitt woodland, och på en 6-7 ställen kommer det nu ormbunkar växande från blocken.

Jag har en hel del ormbunkar i själva woodlandet, men jag är helt överygad om att dessa som kommer i blocken inte är "frösådda". Alltså är det sporer eller liknande som legat i torven.

Men de är ju för sören flera tusen år gamla!!!!

Är det nån som har en förklaring på detta fenomen? Kan sporer leva så länge? Någon som varit med om samma sak?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Bjornen
0

De torvblock som säljs är upptagna på olika djup. Allt beroende hur färskt själv torvtaget är. Den torven kan vara några tusen år gammal, men också bara något 10-tal år. Torven bildas ju fortfarande och är en förnybar resurs. I närheten finns oftast orörd torvmark som kan sprida frön och sporer. Sporer kan även flyga åtskilliga kilometer eller mil, så de kan även ha flugit hem till dig direkt. Ormbunkar producerar extremt stora mängder sporer och så gott som alla dör innan de bildar nya plantor. Torv är en bra miljö för att gro för sporerna, då det håller mycket fukt.

I en del av mina inköpta torvblock gror både blåbärsplantor och skvattramsplantor.

Frön kan ligga i jorden hundratals år. Bevisad livslängd har konstaterats på över 800 år. Huruvida sporer har lång livslängd vet jag inte.

Halvdansken
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Tror du det?
Om man läser om "organiserad" förökning av ormbunkar, så är det ett fasligt sjå med steriliserad jord osv. Hur kan det då på ett par år dyka upp nya ormbunkar på utsidan av torvblocken, alltså inte alls i vindriktningen. Hade det varit så, så hade jag kunnat tro det, men de nya skotten ligger fullständigt fel, sas.

Vi bor mitt i åkerlandskap, inga skogar alls på många mil. De ormbunkar som finns är de som jag satt in.

Bjornen
0

Liksom saharasand kan komma till Sverige, kan väl sporer från ormbunkar komma miltals.

Jag minns att snön blev röd och det var en sandstorm i närheten av Kaspiska havet.

Halvdansken
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ok, jag ger mig. Gillade bara iden om gamla sporer som vakat till liv.