Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettträdgårdsarbete-i-största-allmänhet
Läst 2996 ggr
Tiana
0

"rädda" förvildade blommor/växter?

Jag har precis blivit trädgårdsbiten i och med jag flyttat in i hus. Trädgården där är fin från början, men vildvuxen sen de senaste tio åren (sambon är inte mycket för trädgårdsarbete Flört)

Vad kan jag göra för att rädda dessa blommor och andra växter för att rädda dem innan marken jämnas ut och vi anlägger ny gräsmatta?

Tacksam för alla tips ni har!

vojsan
0

Beror nog lite på typ av växter. Men gräv upp och plantera om, i stora krukor eller där du vill ha dem

Tiana
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Min fråga var lite luddig ser jag nu i efterhand ;)

Det är just det, allt växer hej vilt! Där inte lupinerna tagit över är det perenner, iris, hallon, pepparrot mm som växer om vartannat.

Sen finns det olika sorters "prydnader" som jag kalla dem för. Rosor, syrener, äppel- och päronträd, och en del som jag inte vet namnet på.

Han som bodde i huset före sambon var trädgårdsmästare, bör kanske tilläggas!

Bjornen
0

Det bästa är om man kan följa trädgården minst ett år för att se hur olika vårlökar och mera senblommande perenner växer. Dessa bör markeras och ev. flyttas till sin nya plats eller bara rotslås på någon gärna skuggigplats eller i krukor som bör grävas ner (för att minska vattenbehovet).

Överlag bör vårblommande växter flyttas på hösten och höstblommande på våren eller ännu bättre sent på hösten sedan de blommat över eller i oktober-november. Man bör undvika omplantering på sommaren då det oftast är så torrt och växterna kommer att må dåligt och i värsta fall dö.

Under höst eller senhöst kan plantor stå utan omplantering flera dagar eller veckor utan att skadas. Medan samma planta kan dö på någon enstaka timme på sommaren och nästan likaså på våren om inte vädret är svalt och fuktigt.

Tiana
0

Tack för info! Det är så mycket att tänka på nu innan marken fylls ut. Sen ska vi bygga ut huset så det dröjer innan allt ska på sin "rätta" plats sp småningom. Jag får flytta och plantera lite provisoriskt nu.

Jag har nu kommit så långt att de smultron jag hittade härom dagen har fått sällskap av krukor där jag försöker få utlöparna att ta dig. Förhoppningsvis funkar det så slipper jag gräva och flytta  Skrattande

MissMullig
0

Tycker du skall vara lite rädd om växterna som finns speciellt om han var treädgårdsmästare. då kan det ju finnas rariteter bland dessa växter och träd