Den gröna rosen- Viridiflora...
Hittade en blomma på http://www.sofieroblomster.se/Pag/Tragard.html som i underrubriken kallades den Gröna Rosen (Viridiflora). VAD ÄR DET FÖR NÅGON BLOMMA? Letat och letat och letat men blir inte mycket klokare! Så nu vill jag ha idéer om var jag kan hitta denna blomma…
Tack för hjälpen!
Hittade lite info om den gröna rosen, Rosa 'Viridiflora', här.
Den finns hos välsorterade rosenhandlare som Cedergrens i Råå, Flora Linnea och Plantskolan St Herrestad.
Jag kanske kan kasta lite ljus över din fråga;
Jag hittade en länk på floralinnea.com/pages/vildrosor
Där finns en ros som heter Green Rose, Viridiflora. Dess kronblad har omvandlats till gröna foderblad. Har små ovala knoppar som är blågröna och som utvecklas till blommor bestående av talrika, bladliknande foderflikar med bronsfärgade spetsar. Den blommar rikligt och länge och lämpar sig för odling i kruka och är lättodlad och frisk. Okänt ursprung, möjligen en hybrid av "Parsons Pink China". 1,2x0.7m. Zon III.
Kul med en udda ros!
Tack så väldigt mycket för tipsen!
Och visst är det kul när man snubblar över någon ny sort som inte alla redan har i sina raatter! Dags att ta och börja planera årets inköp nu!
Det är verkligen roligt!

Så intressant att ljuset är viktigare än värmen för denna ros. Den uppges ju vara en Zon III ros hos alla plantskolor. Täcker du den eller har den klarat sig som den är?

Jag täcker den inte alls och den klarar sig bra ändå.

Då kanske jag också vågar mig på den.