Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterväxthusuterumvinterträdgård
Läst 5068 ggr
Lisko
0

Storlek på växthus?

Är nybörjare på trädgård men vill absolut ha ett växthus i vår. Har inte råd med ett flådigt, utan tänkte köpa ett för högst 6000 kr. Dom är ju i och för sig inte så stora, men det räcker väl till lite tomatplantor i alla fall? Eller borde jag vänta och spara i hop lite mer. Vad säger ni som redan har växthus? Har ni ångrat att ni köpte för litet?

Therese-jhfd
0

Jag skulle nog råda dig till att spara lite till och så köpa ett större. Mormor har ett på 9 kvm och hon ångrar bittert nu att hon inte köpte sig ett större. Man fyller snabbt upp ytan om man vill odla mycket. Hon är mest inne på blommor och sätter fröer i kruka på hyllor inne i växthuset, och trångt blir det.

Själv är jag i byggtagen nu och skall smälla upp ett på 12 kvm. Hade tänkt försöka få plats med både drivbänk och hyllor eftersom jag vill ha både blommor och grönsaker. Skall även testa att odla meloner i år.

Tänk bara på att om du bygger större än 10 kvm så krävs bygglov.

Lycka till!

emyhama
0

Hade tur och fick tag på mitt mycket billigt och köpte då Friggebodsstorleken istället för det mindre som var planerat ursprungligen. Har lyckats fylla det till brädden och det känns efter två år redan för litet.

Tänk på att det är bra att ha utrymme för någon form av arbetsbänk och div redskap.

bjorsa
0

Lisko testa att göra en sökning på blocket för de finns ju alltid dom som köper nyare eller tröttnar kanske du kan få till ett bra beg hus .

mvh/bjorsa

Christina
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så här ser mitt 10 kvm växthus ut. Bilden tagen igår.

Vi har satt potatis i krukor och ska senare plantera hälften inne i växthuset. Ska bli midsommarpotatis. Andra hälften åker ut på friland.

Christina
0

En bild till. Också från igår.

En gammal uttjänt diskbänk med tillhörande underskåp åkte in i växthuset. Och rinnande vatten tycker jag är jätteskönt att ha.

bjorsa
0

Snyggt Christina,

Just de potatis kanske man skall ha fast i våran jord blir dom fyrkantiga och skorviga :-)men kanske man skall ha som du i kruka få ta mig en funderare ,smart med diskbänk å rinnande vatten i huset.

mvh/bjorsa

Christina
0

Vi har så gott om vatten i och med att vi har en pump i vårt träsk. Så vi gräver ner slangar och har kranar lite här och var i trädgården.

bjorsa
0

Träsk låter spännande :-)men antar att de blir mkt mygg då oxå men finns ju myggjagare Glad

mvh/bjorsa

Christina
0

Träsk kallar vi i skärgården alla insjöar. Den är faktiskt 2 km lång, men tyvärr ganska grund med mkt vasss och dyig botten.

bjorsa
0

Vilket drömläge hus vid liten insjö så vill jag oxå bo :-)men istället bor jag på en leråker men de har varit sjö en gång i tiden för sisådär 1000 år sedan å vem vet kanske vattnet kommer tillbaks :-)

mvh/bjorsa

Christina
0

…men mygg blir det ju precis som du anade… Fundersam

magma
0

Vad fint ni bor, Christina..!

Diana61
0

Jag avgudar Cristnas ställe jag med. Det är så otroligt vackert där på ön.

Växthus ja, Jag skulle spara ihop jag med och köpa ett större för man skall alltid köpa lite störren än vad man först hade tänkt sig. Själv tänker jag köpa ett mindre då vi ej kommer att bo här så länge och det är dumt att slänga ut en massa pengar på ett växthus som man snart skall lämna bakom sig. Det stora växthuset blir med nästa husköp.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4