Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettbyta-sälja-köpa
Läst 1649 ggr
Matilda_91
0

Nu har jag börjat!

Nu har mina fröer legat i blöt ett dygn och jag ska snart plantera dem. Det är luktärt, slingerkrasse och en slags blandning av bl.a blomman för dagen, luktärt och krasse. Jag har även egna krassefrön som jag tog från en krasse för några år sedan. De fröerna är dubbelt så stora som de köpta.

Jag har hört någonstans att man inte kan få egna fröer att gro eftersom de gör nånting med fröerna där de produceras. Så att man inte ska kunna ta frön på blomman man köpte, då förlorar ju företaget kunder eftersom man inte köper nya frön.. Stämmer det?

Har även "snott" idén med papperskrukor som jag tror Christina skrev om i en artikel. Gjorde massor igår :)

Det ska bli jättekul att se de små fröna gro..

Just ja! Jag frågade om pil i en annan tråd och om man ska få den att växa, stoppar man bara ner pinnar i marken eller måste de få rötter först? Kanske måste pilkvistarna stå i blöt ett tag..

Christina
0

Kul - nu är det bara att vänta. (Det var Humlan som kom med det fiffiga rådet om papperskrukor - bara så jag inte tar åt mig äran ;)

Pilkvistarna ska stickas ner så där 30 cm i jorden och helst vara färska. Då behöver de inte stå i vatten först.

Humlan
0

När det gäller egna fröns grobarhet så vet jag inget om att firmorna "fifflar" med fröna. De frö man plockar själv är ju ens egna och dom kan ju knappast vara fifflade med.

Men, alltid ett men Flört, frö som man köper som det står "F1" på påsen, tex "Tagetes Vanilla F1", är sorter som inte det brukar gå så bra att ta frö ifrån, dom blir helt enkelt inte som "dom ska". Visst kan man testa men det brukar sällan bli likt den blomma man tog fröna ifrån. Annars tycker jag att det är självklart att man ska ta egna frö! Förvara man dom torrt och svalt så har man nya blommor till nästa år. Och gror det inte, ja, då har det ju inte kostat nåt!

Tidningskrukorna skolade jag om i igår, plastkrukorna tog slut och jag hade ingen bil, så jag gjorde egna. Det verkar fungera bra. Vi får väl se hur resultatet blir senare!