Växt som ska hänga ner för vägg
Jag håller på och ska fixa en kompis trädgård och saknar någon att bolla med…
Han har byggt en parkeringsplats ingrävd i en backe och det ser ganska stelt och tråkigt ut (se bild).
Det kommer klättra kaprifol nedifrån och upp, men han vill att något ska hänga ned också. Sitter och spånar på vad man ska använda. Några som har något förslag, känner att min kreativitet inte ligger på topp. Har egentligen "sjukskrivit" mig från trädgårdsjobb den här säsongen, men detta fick bli ett undantag… Önskemålet är att trolla bort betongen så mycket som möjligt.
Kan tillägga att det är ett relativt skuggigt läge, några timmars morgonsol och det ligger utanför sthlm.

Murgröna vore väl fint som året runt växt?

Eller vildvin som klättrar, skiftar ju i vackert rött på hösten?
Vildvin som sagt är ett bra val med tanke på färgskiftningen.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4
Dkönt med lite input, saknar att ha nån att bolla med när jag jobbar själv.
Jag har bara arbetat med växter som ska klättra uppåt förut, jag fick hjärnsläpp när jag skulle fundera fram något snyggt till det här.
Någon mer som har nån tanke om en snygg och bra hänga-ner-för-murväxt? 

Bokharabinda - Arkitektens tröst. Snabbväxande som attan. Eller Humle.
Vad tror du om klätterhortensia? Växterna strävar ju uppåt mot ljuset, men jag antar att man med viss hjälp av tyngder i grenarna kan få växterna att klättra som man vill. Klätterhortensia har vackra fröställningar på vintern.
Jag har funderat på klätterhortensia eller vildvin. Funderar en del på det här med hängandet, har aldrig arbetat så förut. Men min tanke är att de växter som även fungerar som marktäckande i växtsättet borde fungera.
Man kanske ska satsa på en växt som klättrar på relativt släta ytor och inte en "snurrande" växt?

Tror det är knepigt att hindra klätterhortensian att INTE sträva uppåt. Den klättrar dock själv på en skrovlig yta. En liten hake är att den kan äta sig in i väggen.
Det kommer knappast att hänga rakt ner, men förhoppningsvis välla lite rankor över kanten. Målet är som sagt framförallt att försöka få den fula betongen att smälta in lite bättre i omgivningen.
Till vänster kommer det få växa högt gräs. Eventuellt lite ormbunkar eller buskar mot kanten. Trappen på höger sida ska göras om totalt.

Ev kan du testa med ettåriga slingerväxter. Blomman för dagen eller nåt kraftigväxande.
Eller varför inte clematis? De enkla sorterna av klematis växter så det knakar. Alpina och Summersnow t ex. Det tar något år innan de sätter igång och blir riktigt stora men under tiden kan någon ettårig växt göra ytan lite mer lekfull.
Killen som har tomten är inte direkt någon trädgårdsmänniska. Tanken är att jag ska göra tomten så lättskött som möjligt, och då vill jag hellre ha något flerårigt. Annars hade jag satt en massa slingerkrasse eller liknande.
Det är en väldigt spännande tomt att arbeta med. Det är mycket natur, mossa, blåbär och berg i dagen. Man kan närmast beskriva det som en bergssida, väldigt brant. Ovanför den nya parkeringen är en väldigt illa gjort terassering som ska göras om. Där tänkte jag fylla på med kraftigt växande perenner. Blir nog en hel del ormbunkar och liknande, vill behålla naturkänslan men få bort all bar jord.

Men då är väl de clematis som nämndes i #11 lämpliga? De tål att man river och sliter i dem. Bryter av kvistar för hand som av är i vägen osv. Behöver ingenting utom lite vatten förstås men med lite tur så sköter naturen själv om den saken.
Det växer en storblommig klematis precis bredvid faktiskt och den verkar trivas bra. Skulle vara fint med fler klematis då så att det blir lite mer enhetligt. Är bara fundersam på hängandet, har fått för mig att en växt som klättrar på släta ytor ska funka bättre, men det kanske inte alls stämmer.
Måste ju naturligtvis höra med ägaren också vad han tycker är snyggt! Ska det växa kaprifol nedifrån som han vill så kommer jag ju ändå få sätta nån form av spaljé. Lutar mer och mer åt klematis…