Tips på växter för uteplats
Jag är lite ny på det här med trädgård och odlingar. Har precis fått min första uteplats, men eftersom att den är helt belagd med plattor så skall vi fixa en stor "låda" som kommer att vara ca 150lång*50bred*50hög. Den kommer att vara av ngn slags metall (svärfar svettsar och bygger)
Nu är det så att jag undrar lite över vad man kan odla utomhus som man inte behöver sätta nya plantor på varje år (det gör inget om man måste sätta om vissa, men att börja om med alla plantor varje år känns lite sorgligt).
Jag har funderat lite på att dela upp denna "låda" i två delar, en för grönsaker och en del för örter och sånt. Men går det att få till det på den ytan tror ni? och vilka örter/grönsaker passar sig för en nybörjare?
och när kan man börja så/ sätta plantor?
/ Tia :)
ps. jag hittade ingen lämplig kategori så sajtvärden får gärna lägga den i en annan grupp om den lämpar sig bättre där :).ds.

Du kommer att få massor med råd av oss
Sen får du välja vad du vill ta av dem…..
En upphöjd låda med det djupet ger dig enorma möjligheter.
Varför inte göra en kryddgård av alltihop? Väldoftande och blommande kryddor samt ett par olika sorter plocksallad. Och sedan så en liten rad med ringblommor för att ge sommarkänsla (och hålla ohyra borta).
- Timjan (ett par olika sorter i skiftande färg och smak)
- Salvia - vanlig och variegerad (randig)
- Lavendel - flerårig
- Pepparmynta och äppelmynta - fleråriga - men där ska du gräva ner dem i en stor kruka och sedan gräva ner hela krukan så att inte rötterna sticker iväg och tar över hela rabatten.
- Sallad (röd och grön)
Sallad och ringblommor får du så varje år förstås.
Ååh det låter verkligen mysigt med alla kryddor och salladen :) ringblommorna låter inte helt fel heller ;) men hur går det med kryddorna under vintern? hur skall man göra för att de ska överleva? 
Hur sår man sallad, är totalt okunnig på detta
, finns det frön eller små "plantor" som man sätter?

Nu är ju inte kryddor och grönsaker min starka sida men salvia finns det underbara variater av, och de drar till sig fjärilar i massor! underbart att ha dom runt uteplatsen.
Många kryddväxter har inga problem att övervintra fast det beror kanske på vart du bor det är ju olika växtzoner.
Här i zon 2 har jag en kruka ute med fransk dragon, timjan, mynta, oregano och de skjuter upp nya skott i krukan så vintern har inte tagit död på dem samt många kryddväxter vill ha det väldränerat och soligt.
Mangold är en grönsak man nog inte kan misslyckas med bara man väntar tills jorden har en temp på runt +7-8C innan man sår. Mangold är frosttålig så man kan skörda hela sommaren (man plockar blad) och långt in på senhösten. Växten brukar ge mycket att skörda på liten yta. Numera finns det färgglada sorter som typ Bright Lights som har stjälkar i olika färger så de är även dekorativa.
Okej. men om man har det lite mer skuggigt (större delen av dagen) kan man ändå odla lite saker då? Har nämligen en stor tall som skuggar större delen av dagen.
och den lär knappast hyresvärden ta ned för min skull.

De kryddor jag räknade upp i #1 är alla övervintrare. föreslår du köper små färdiga plantor av dem. De är vanliga och finns i alla plantskolor. Myntor och salvia klarar halvskugga men timjan vill gärna ha sol.
Gräslök glömde jag. Köp två plantor och låt en gå i blom. Jättesnygga blommor.
Sallad och ringblomma sår du från frö. Precis som mangold.
#6 det låter ju jätte bra :) har en plantskola här i närheten, får väl bege mig dit och kika lite :)

Mangold bör inte sås för tidigt och särskilt färggranna sorter bildar lätt stocklöpare (blommar första året). Tvååriga växter uppfattar en kallperiod eller torperiod som om det skulle vara vinter och tror sedan att ett nytt år har börjat och bildar då blomanlag, vilket gör att blad eller rötter slutar att växa och de blir inte så goda att äta. Möjligen kan mina lite längre sommardagar påverka förmågan att gå i blom. Nästan alla kryddväxter trivs i väldränerad jord, men myntorna bör ha tyngre och fuktigare jord för att trivas. Då brukar de flesta myntor trivas onödigt bra. Att plantera myntor i krukor går inte bra i längden eftersom det hindrar dem från att sprida sig. Starkt spridningsbenägna växter bildar ett gift som tar död på de gamla plantorna. Det är bättre att plantera om dem och byta jord på växtplatsen med jämna mellanrum. De flesta kryddväxter kan också växa ganska skuggigt bara jorden är väldränerad. Däremot blir aromen mycket bättre om de odlas på soliga ställen. Timjan kan lätt bli fula och mindre kompakta i skuggiga lägen och blomningen kan nästan utebli vid allt för skuggigt läge.

Flyttade min pepparmynta till en slänt där den får bre ut sig. Håller med om att den blev väl omfångsrik i kryddlandet. Men vill inte bli av med den helt.

Ett bra argument att ha myntorna kvar kom från en besökare till mig. Han tyckte att det luktade så gott att köra genom myntan med gräsklipparen.

Ja visst är doften fin? Och jag använder faktiskt myntan till lite av varje. Mintsås till lamm t ex. Och till sommarens festbål.