Frågor om (thai) sötbasilika
Köpte i dag en bunt thai sötbasilika som jag hade tänkt använda som stickligar.
På förpackningen står det "Sötbasilika (Ocimum basilicum)" men är inte det samma artnamn som vanlig "medelhavs"-basilika? Fast den varker luktar eller ser ut som vanlig basilika.
Men tillbaka till mina frågor om odling. Jag hade läst nånstans på nätet att man kunde föröka basilika via sticklingar, så jag stoppade ner några i ett glas med vatten så de skulle rota sig. Men nu bara nån timme senare ser jag att mina "sticklingar" håller på att vissna. Det är första gången som jag ser avklippta växter vissna så fort när man satt dem i vatten.
Vad är det som händer? Och hur ska jag göra för att få sticklingarna att rota sig? Eller stämmer det inte att man kan använda sig av sticklingar?
hur gick det?

Basilika är en ettårig växt och borde vara så gott som omöjlig att föröka med sticklingar. Förökas endast genom frösådd.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Danskan Camilla Plum pillade ut plantorna ur en basilika"bunt" och satte dem med större avstånd. ("Bunten" stod i jord.)
Av säkerhets-skäl är alla mina växter "jordade"!

Jag har lyckats få två sticklingar att ta sig (fast med kanelbasilika) genom att stoppa ner dem direkt i jorden. Inget att rekommendera dock, gjorde det endast för att de av misstag blev avbrutna.
Funkade inte att få dem att rota sig i vatten
#0/#6 - Bestod din bunt av avklippt basilika (vilket jag aldrig har sett) eller stod bunten i jord (med rötter)?
Avklippt. Jag brukar köpa den på Thailaan i Liljehplmen