Hösthallon
Sitter och läser på Eplant-informationens hemsida om hösthallon. Blir väldigt lockad.
"Hösthallon är en trevlig frisk bärväxt, där man slipper problem med hallonskottsjuka eftersom alla skott klipps bort på hösten. En annan fördel med hösthallon är att de inte får 'mask'( = larv av hallonängern) i bären."
Får lust att prova. Har du testat dessa hösthallon som lär ge frukt fram till frost?
Jag fick skott av min svärfar för 6 veckor sedan, så nästa år hoppas jag att jag har egna. Han brukar skörda maskfria hallon från slutet av september till november/december. Helt perfekt att få skörda stora, röda, friska hallon efter att allt annat tagit slut i trädgården!
Men att klippa bort skotten på hösten…..det vet jag inte…jag får för mig att de övervintrar bättre om man låter dem sitta till tidig vår. I vilket fall som helst så ger de frukt på årsskotten och inte på fjolårsskotten som vanliga hallon. 

Du får berätta hur dina utvecklas. Skojigt att du har dem!
Gillar det där med att de ger frukt på årsskotten. Låter enklare, eftersom det alltid är ett bekymmer med klippningen.

Hösthallon, det kanske vore nåt? Tycker om hallon men hatar verkligen larverna! Kan man slippa dom? Underbart! Har för övrigt inte så mycket nyttoväxter i trädgården att skryta med, en stackars vinbärsbuske bara. Jag har inte ens jordgubbar, för de pallkragar jag tänkt fylla med jordgubbsplantor, fylldes med små perennplantor istället. Tror minsann jag får bygga fler pallkragar nästa år! 
Bästa hösthallonet tycker jag är Allgold risarp från Herberts hallon, och den sorten är faktiskt något härdigare än Eliitplantstationens sorter den ska funka upp till zon 3. Den är sötare än Boheme också samt bären är fint gula.

#4 Tack för tipset - ska beställa hos Zetas till våren.

Det finns härdiga sorter av hösthallon, men de hinner inte fram alltför långt norrut och bör inte odlas i växtzoner över omkring 2.

Åhå - så i min lite dryga zon 3 (Stockholms skärgård) är de ingen bra idé?
Jag skulle gärna vilja ha hösthallon, men jag har insett att då måste jag nog flytta från min zon 5 först… *suck*

Vi har massvis med hösthallon i trädgården förra året kan dom runt 15 liter, sköyter inte dom direkt utan dom växer fritt. Dom är underbart goda och blir riktigt stora bär.
Stackars er i dom övre zonerna som inte kan ha dom, men det finns kanske någon sort som funkar !?

Ja det får nog bli en vanlig sort.

Vanliga hallon ger högre skördar i sämre klimat, ja troligen även i bra klimat. Lokalt kan hallonskottsjuka vara ett problem och då är det viktigt med beskärning på hösten direkt efter skörd. Olika sorter är olika mottagliga. Lite mask i hallonen gör dem lite näringsrikare och ett extra proteintillskott. Hösthallon är en variant eller avart och bara det innebär ofta sämre skörd. Normalt är ju hallonskotten tvååriga och ska samla näring och blomanlag året före. Även bland vildhallon förekommer det enstaka exemplar som ger blomning på årsskotten som dock sällan hinner fram. Det är någon sådan avart man har förökat och förädlat vidare för att åstadkomma hösthallon.
Tack Bjornen, då behöver jag inte känna mig så lessen då.
Och som "LowCarbare" så borde ett extra proteintillskott vara ännu ett plus!

Jag har fått höra av min kompis från handelsträdgården att sorten Diana är otroligt god. Klart den är med ett sådant vacker namn ;-) Min kompis sade att jag verkligen skulle skaffa den för de har så söta och goda bär, så jag funderar på att göra det.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Ska ut och handla nya hallonbuskar vilken dag som helst. Ska kolla på Diana jag också. Maken har just grävt upp en djup fåra längs vår ängskant och där blir plats för ett lagom antal buskar. De kommer att stå som fortsättning på ett vildhallonsnär som också brukar ha hyfsat med bär.
Är lite tveksam till om hösthallon hinner mogna hos mig. Vill gärna ha dem under sommaren. Har läst om en E-plantemärkt sort som heter 'Mormorshallon' och är sugen på att gå in för dem. Kan ju alltid köpa en hösthallon som test.
Mormorshallon är goda ifall man får rätta sorten det finns många förfalskningar enligt Hallon Herbert. Ska man vara 100% säker på att det är mormorshallon ska man köpa plantor från Herberts Hallon och tyvärr är det nog bara Zetas numera som säljer hans hallonplantor, det står Herberts hallon på plantorna.
Hallon Herbert trappade ju ner produktionen för några år och andra har tagit över produktionen tyvärr är efterfrågan på Mormorshallon högre än tillgången så ibland har producenterna märkt en annan sort med namnet mormorshallon för att få sälja flera plantor.
Hallon Herberts selektion av Allgold = Allgold Risarp går utmärkt i zon 2-3 den är selekterad att mogna tidigare så att man hinner skörda ett bra tag innan vintern kommer. Den går även bra till hinkodling den är lägre i växten och ganska kompakt så bor man i högre zoner kan man flytta dem mer skyddat under vintern, kanske lägga dem ner och skyffla på skyddande material.

Då försöker jag ta mig en tur till Zetas. Tittade just på deras sajt och de har E-märkning på sina 'mormorshallon'. Ska kolla med dem om det är Herberts. De tar 750.- för tio st. Jag vill gärna ha något som går i zon 4 dvs liten marginal över min zon 3.