Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettrosor
Läst 2790 ggr
Christina
0

Grävt rosgropar idag

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fick ett antal rotskott från en snäll granne. Tre Rosa Multiflora, tre Nuits de Young och en anonym som han kallar Gotländsk klätterros och får rosa, halvfyllda blommor.

Ville ha multifloran i en slänt mot skogsbrynet eftersom den blir stor och brer ut sig. En rätt tidigblommande med enkla vita blommor, Japansk klätterros är ett smeknamn på den rosen som ofta används för att ympa andra ädlare Rosor på.

När jag äntligen fått ned mina tre Multiflora i en rätt så torr slänt läser jag att de faktiskt klarar sig även på fuktig mark. Och fuktig mark har jag alldeles FÖR gott om. Nåja, de får stå där de står just nu.

Så här mycket rötter samt en skottkärra med sten fick jag ta upp för att bereda plats för de tre.

Den gotländska klätterrosen fick plats vid en ful telefonstolpe på vår äng och jag hoppas den döljer lite av eländet om något år. Jag ska väl inte gnälla över telefonstolpen egentligen. Den sattes ut på den tid alla hade rätt att kräva telefonanslutning för en låg schablonsumma. Idag skulle vi knappast tagit kostnaden utan nöjt oss med mobiltelefonen.

Alberta
0

Jag hoppas att rosorna tar sig efter denna goda start.

Nog var det gott om rötter på ditt foto. I min trädgård får jag planera efter var det går att sätta ner spaden pga alla rötter, sten och berg. Däremellan finns det fåror och gropar med jord. Jag skulle önska mig en "röntgenbild" av marken. Det är helt otroligt vad träd och buskar kan söka långt efter vatten och näring med sina rötter.

Christina
0

Jag har gått runt med ett spett och känt mig för var det är möjligt att få till en grop.

Min första tanke var att 'smyga' in enkla, tåliga Rosor i naturen. Det har inte alltid varit helt lyckat.

Angränsande träd verkar känna doften av gödsel och god jord och sträcker ut sina rötter och tar för sig av det mumsiga som jag fyller rosgroparna med. Sedan väver trädet en fint spindelnät av rötter och kramar ihjäl den stackars rosen, innan den hinner växa sig så stor att den bjuder motstånd.

Christina
0

Så här står nu mina tre Rosa Multiflora i skogsbrynet och det syns nog att jag måste jobba senare för att hålla nyplanteringen skyddad från ogräset, som väntar alldeles intill. Den stora stenen ska flyttas. Vem sade att trädgårdsarbete mest handlar om att flytta omkring jord och stenar och rötter?

elenor
0

Hur lägger man in bild så där direkt i textrutan?

Diana61
0

Efter att du bifogat bilden som vanligt så klickar du på bilden som vanligt för att titta på den, högerklick på den och Copy/Kopiera. Gå åter till ditt meddelande och under din bild så väljer du där det står Handtera, Redigera. När du är inne i meddelandet så sätter du markören där du vill ha den och klistrar in bilden antingen med ikonen eller trycker Ctrl-V. Sparar och det är klart.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Christina
0

Efter att du bifogat bilden och publicerat, klicka då på din bild i kommentaren. När den öppnas - kopiera - redigera din kommentar - och klistra in den.

elenor
0

Tack nu måste jag prova! Det gick ju fint!

Magnolian är inte så stor än, men blommar ändå rätt mycket!

Christina
0

Snyggt :) Hur gammal är din magnolia?

magma
0

Jag frösådde R. multiflora för några år sedan, det mesta tog sig och jag har nu tre stora plantor i trädgården. En mer eller mindre hivade jag ner på en ledig plätt och skyfflade jord över bara för att jordslå till året därpå. Den trivdes så bra att den fick bli kvar, trots obefintlig gödsel och enbart styv lera i backen. Såhär såg den ut förra sommaren, lite grönt och grötigt men det stora gröna blurret högst upp är multifloran:)

magma
0

Wow, det funkade! Tack för beskrivningen hur man klistrar in bilder, då har jag lärt mig det. Kul!

Här kommer den igen, dock lite yngre men i blom.

Christina
0

Precis så stor vill jag att min multiflora ska bli. Har gott om plats där den står.

magma
0

Det lär dom nog bli, om den här blev så stor trots utebliven skötsel och t.o.m utan en grävd planteringsgrop… Glad

Christina
0

Låter utmärkt bra, eftersom jag har lite ågren över att ha grävt ner rotskotten som de var utan att låta dem få stå i en kruka först och ta sig. Det var ganska lite rötter, men det är ju tre rotskott. Så nåt ska väl ta sig!