Måste få visa min svavelpionplanta
Den här vårens höjdpunkt i vår trädgård!
Svavelpionen, köpte vi hos Spezialplant 2004.
Den var bara ett blad då. Sedan dess har den bara haft en stjälk ända tills i år, när den kom med två kraftiga skott.
Så lycklig jag var, när jag oväntat hittade knopp i båda skotten, för en vecka sedan!
Nu återstår bara att se vilken gulfärg den har. Det anses visst "finare" ju gulare kronbladen är. Fast jag tycker att även de blekgula blommorna är sagolikt vackra, så jag kommer nog att vara nöjd hur den än ser ut!

Åh så roligt. Då har den förstås kommit igång på riktigt och har säkert stor tillväxt till nästa vår. Du måste lova återkomma och lägga in bild när den slår ut.
Jag satte några pionrötter i höstas och med litet god vilja kan jag se att de lever och att ett litet rött anlag tittar upp ur jorden.

De olika pionsorterna här är verkligen olika i tid. En del, som svavelpionen, har kommit ganska långt, medan andra bara precis visar de första röda skotten.
Så här fina skott har bondpionen. Tror att det här är Paeonia officinalis 'Rubra Plena'.
Alla viktiga plantor hos oss, måste ha stenar som skydd mot sprättande höns!

När satte du rosenpionerna? Nyplantering eller gamla?
Tänkte just fråga dig vad det var under Svavelpionen. Men då förstås jag. Fast trevligt är det med höns väl?
Här är mina pioner - två är fullgångna - Sarah Bernhardt och Herrgårdspionen - men resten får jag nog vänta på ett par år.

Rosenpionerna är satta 2004 och 2005. Båda blommade ordentligt förra våren.
Har dina Herrgårdspioner kommit så där långt, eller är bilden från något annat år?

Det finns flera korsningar med svavelpion och därigenom finns det ett flertal olika nyanser med mer eller mindre gula blommor. Jag har själv både arten och en korsning med mera blekgula blommor. Även korsningarna brukar ha det typiska utseendet på bladverket.

Bjornen, finns det några fyllda svavelpioner?

Det är klart det finns dubbla blommor även av svavelpionen, liksom det finns av alla andra växter. Men jag har aldrig sett någon ren art med dubbla blommor. Hybriderna finns i sorter medåtminstone nästan dubbla blommor. Korsningen jag har har två eller tre varv av kronblad och är därför inte helt enkel.

#5 Gamla bilder på Herrgårdspionen. Än så länge kan jag bara ana små skott som sticker upp ur jorden.

Intressant med den nästan dubbla svavelpionen Bjornen!
Har du någon bild att visa på den?
#9 Tänkte väl det, när mina är bara knappt en decimeter än!