Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterköksväxterkryddorläkeörter
Läst 6270 ggr
123456anita123
0

Odling i PALLKRAGE.

Att Odla i s.k"PALLKRAGE" har nu blivit populärt,vad jag har förstått.

Nu ska jag prova detta.Jag kommer att få 4 pallkragar,och funderar

på vad det ska bli i dom.Vad som passar ihop.Kan det vara morötter

och gul lök att ha i samma pallkrage.Kryddor,då tänker jag på dill,gräslök. Purjolök vill jag också ha.

Tacksam för råd,vad som jag kan ha i dessa 4 pallkragar.

Anita

Maria
0

Jag har odlat förr i liknande och det enda jag tänkte på var höjden på de olika "grönsakerna" så att de liksom inte kväver varandra.

Annars tror jag det mesta går att odla bredvid varandra. Jag märkte inget annat än att det växte braFlört

/Maria

Halvdansken
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Tänk på att man oftast sår/planterar mycket mer än vad man behöver. Så i omgångar, med en - två  veckors mellanrum för sånt som inte kan sparas (sallad, rädisor o sånt). 

Hur sotra är de, var bor du och vad har du för jord?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Dezederia]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag planterar med i pallkragar =) Salladen och morötterna är på väg up, Men den gula löken från frön och gurkan har jag inte sett än.

Halvdansken
0

Lök vet jag inte, men gurka kräver nog förkultivering och drivhus för att komma ordentligt.

Dessutom ska man gallra Flört

[Dezederia]
0

Ja jag hade också för mig det om gurka. Men på dessa skulle man inte behöva :/ haha ja gallra va det ja ;P

Maria
0

Gallra är det svåraste/värsta jag vet. Jag har jätte ont av att dra upp små fina plantorTungan ute

/Maria

Halvdansken
0

#3. Nu vet jag inte hur långt avstånd där är, men jag skulle tänka mig att det ska stå typ 8 -10 morötter där.

[Dezederia]
0

#7 ja det har jag med =) Men det är lite överallt i den pallkragen just nu då ett gäng ungar trampade i den för ett par dagar sen :(

Halvdansken
0

Skaffa en hagelbössa!! Eller var det dina egna ungar? Flört

[Dezederia]
0

XD ja skulle vara det ;P haha nä har inga barn :) Men har skrämt dem nu. Så det bara att hoppas att de inte kommer hit igen.

krimskrams
0

Jag odlar också i pallkrage! det gäller ju bara att tänka på växtföljden, och variera sorter i de olika kragarna år från år! Tänk också på att mängden jord ska räcka! Till ex. sallad räcker en krage, men ska du ha potatis eller morötter kan du behöve 3 kragar ovanpå varandra!

Pallkrage är praktiskt och snyggt!

I år ska jag ha lite olika saker, olika pumpor o zyccini, sallad, isört, portlak o lite diverse kryddor!

Sen har jag 3 pallkragar bredvid mitt växthus där det växer smultron, funkar jättebra! Flört

Om mman målar kragarna har de lite längre livslängd dessutom, o så ser det snyggare ut!

Bjornen
0

Det är alltid bättre att gallra flera gånger. Vid andra gallringen kan man skörda späda morötter och sallat.

Gurka behöver hög temperatur för att gro. Jag har dock även sått dem (Västerås- eller Rhensk typ) på friland och för att få det gynnsammare klimat sätter jag ett dricksglas över fröplatsen, så de får ett eget "växthus".

[Dezederia]
0

Där är något som spirar bland gurkorna :O Säkert ogräs  >.<

anki1
0

Jag har jordgubbar i en och potatis i en annan (2 på höjden) 1 är sandlåda till lilla barnbarnet. så har jag några som inte är placerade ännu.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

anki1
0

Under samtliga har jag markduk så att ogräset inte kommer in. eller sanden (sandlådan) försvinner ner i jorden

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk