Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterköksväxterkryddorläkeörter
Läst 2949 ggr
La_Joz
0

Hjälp med sättpotatis!!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag skulle behöva lite hjälp med potatisodling…

Igår köpte jag sättpotatisar (Linzer Delikatesse) som är en tidig, fast potatis. På påsen står det att jag ska låta potatisen förgro i dagsljus under ca 3 veckor innan jag sätter dem. Det står också att jag gärna ska placera potatisen i en låda i fönsterkarmen tills de fått korta och gröna groddar.

Nu till min fråga… Som ni ser på bilden jag bifogat så är det redan groddar på potatisarna. De har säkert legat i butiken någon vecka och grott, kan jag tänka mig. Ska jag bara låta dem vara som de är och låta de ligga i fönstret 3 veckor, eller ska jag korta ner tiden något? Eller ska jag ta bort groddarna och låta nya komma fram?

Jag tänkte att jag ska följa Christinas exempel i artikeln "Midsommarpotatis" och odla dem i 3 liters plastkrukor, fast på balkongen.

Någon som kan hjälpa en nybörjare på potatisodling?

Christina
0

Plantera dem redan nu och var försiktig så du inte brytar av groddarna. Bottna ett antal krukor med 10 cm jord. I var och en placeras en förgrodd potatis, som försiktigt täcks med ett tunt lager jord. Sedan vattnas och hålls fuktigt. När potatisen börjar titta upp ska det på mera jord. Det är från själva stjälken som de nya små potatiserna kommer och de ska skyddas från dagsljuset. Annars blir de gröna, illasmakande och giftiga dessutom.

La_Joz
0

Ok! Tack för hjälpen! Det kändes lite konstigt att låta dem ligga tre veckor när de ser ut som de gör…

Bör jag ta in krukorna under natten nu när det fortfarande är
ganska kyliga nätter, eller ska jag täcka dem med sån där väv? (Bor i Gbg om det kan va av betydelse..) Jag ska köpa ett miniväxthus imorn som jag ska ha på balkongen. Ska jag försöka ha krukorna där i så länge, tills det blir varmare?

Många frågor… Fundersam

Christina
0

Ja det räcker om det bara inte blir frysgrader. Måste hålla sig över nollstrecket. Jag har mina potatiskrukor i växthuset med element påsatt. Men om nätterna blir det ändå omkring 1-2 plusgrader bara.

La_Joz
0

Ok! Ska fixa krukor imorn så jag kan sätta ner dem! Hade ju räknat med att behöva vänta 3 veckor. Det här ska bli spännande!!

Tack så mycket för hjälpen!

Förresten… Ska jag använda vanlig planteringsjord till potatisarna?

Christina
0

Jag satte mina i en blandning av ko-på-påse och planteringsjord. Mest för att min planteringsjord var så usel. Bestod mest av torn och den blir stenhård och går inte att vattna. Vattnet bara rinner av.

Humlan
0

Jag ska sätta mina potatisar imorgon. Det ska bli spännande och se ifall vi får några egna potatis till midsommar. Tack för tips och råd Christina, nu vet jag tills imorgon!

Christina
0

Läs gärna den här tråden igen. Intressant med Bjornens förslag att börja med små blomkrukor och sedan övergå till större. Lite pyssligare, men kanske värt besväret om man inte har så många krukor. Han har djup och bred erfarenhet av odling.

P.S. Det kanske låter äckligt med kogödsel, men den man köper på påse är mer jord är gödsel. Jag använder den till alla möjliga krukväxte som den är. Om jag råkar ha den hemma. Idag gjorde jag någon hemmagjord blandning av hönspellets, sand och den torvaktiga planteringsjorden. Man tar vad man haver……