Ettårig el flerårig
I vår trädgård är det en blomma som självsått sig på några ställen. Jag tycker den är jättefin och skulle vilja ha den i rabatten, men vet inte om det är lönt att flytta den. Är den bara ettårig så blir det ju onödigt arbete. Någon som vet vad det är?

Tycker det ser ut som trädgårdsnattviol den blir kraftigare i växten överlag i trädgårdsjord än vad den ofta är när den ibland dyker upp i det vilda.
Räknas som tvåårig-perenn
Tack- verkar defintivt vara en sådan. Alltså inte någon idé att flytta den då. Får försöka ta fröer istället kanske. Den är jättefin och doftar gott. Undrar hur den hamnat där.

Det är trädgårdsnattviol (Hesperis matronalis) och brukar benämnas som tvåårig. Det stämmer dock inte utan den är flerårig. Stora plantor är dock svåra att flytta och misslyckas oftast om de överlever kommer de sannolikt att bete sig som en tvåårig växt och dör efter blomningen. Unga plantor är inget större problem att flytta. Den är inte helt beroende av kyla för att gå i blomställning som alla tvååriga växter behöver. Tidig sådd brukar därför kunna ge blommor redan första året. Trädgårdsnattviol finns i flera blomfärger och en ljusare variant är vanligare med ljust rosalila blommor, men de finns också i nästan vit och olika mörkare nyanser.
Trädgårdsnattviol är en gammal odlad växt och var förr mycket vanligare förr. Man kan ibland se dem då spritt sig utanför trädgårdarna och bildar större bestånd i kraftigare mullrik jord.

Möjligen kan den ha införts med fågelfrö. Den växer ju vild i öster, där via importerar solrosfrön från. Den är dock så vanlig i trädgårdar att jag inte tidigare reflekterat över den som ev. fågelfröflykting.
Trevlig överraskning dock. Jag får plocka frön från den istället.

Fröna gror bättre vid sen höstsådd. Så i plastkrukor som grävs ner i jorden.
Tack för tipset. På så vis håller man ju också koll på var de är sådda.