Gräslök
Jag har två krukor med gräslök pa terassen och undrar om de kan överleva köldgrader och när och vad jag skall göra med dem för att fa gräslök igen. Jag satte frön förra året och det har gått bra. Men det tog lång tid. Här i Spanien, ute pa landsbygden, använder man inte denna härliga växt.
Gräslök klarar ju den svenska vintern utan problem så den måste väl klara köldgrader i Spanien också.

Tack, det tror jag ocksa, men man har ju oftast plantan i jorden i tradgarden, vi far se om det blir samma sak med kruka. Kylan ar ju inte sa som i Sverige heller, det har varit som lagst -8 grader.

Om krukan är någorlunda stor, så överlever säkert gräslöken. Kryddor är verkligen kulturellt betingade. Min son som bör i Thailand berättar att där fnyser man åt dillen. Den finns - men kallas 'Fattigmans gräs' eller 'Gräs från Laos' och anses av någon anledning inte riktigt fin.

Har i Spanien har det blivit inne att ata lax och att anvanda dill, ett framsteg tycker jag, som bott har 20 och varit ganska ensam om att leta efter dill. Jag har haft besvar att fa den att vaxa ocksa. Skulle behova tips om hur man sar och skoter dill i kruka. Kanske dill inte gillar varmen, det blir ju ganska varmt har redan pa varen. Jag fick upp en kruka forra aret, som jag klippte ner och har i frysen, men sen blev den andra krukan utan kraft och spinkiga stanglar.

Det SKA gå att odla dill i kruka, men då vill den ha lite näring. Bra jord och gödsla och vattna alltså.
jag har gräslök i en ballkonglåda och den brukar klara sej jättebra.

Nu ar ar det en regnig dag med +10 grader och jag satte ut krukorna sa att regnvattnet kommer till godo och nu har jag sett de forsta sma grona friska strana komma upp. Harligt!
Ar det for tidigt att sa dill och koriander?

Nog fungerar gräslök i kruka de tål åtminstone 30 minusgrader i kruka och det är sällan gräslök i kruka dör under vintern. Möjligen under mycket vinterregn och tjälad jord kan de små lökarna ruttna bort. Kvarglömda krukplantor utan markkontakt i kallhuset kan ibland fullständigt torka bort under vintern. Gräslökens naturliga växtplats är mellan skrevor i på klippor. Där det är vanligt med riktigt kyla på rötterna och oftast väldränerat. Däremot är det svårare med i mitt bistra klimat med kinesisk gräslök som aldrig har klarat en vinter även med plantering på skyddat ställe med täckning. Men gräslöken behöver ju inte smaka vitlök.